Honda Civic saavutti miehen iän
Viisikymmenvuotispäiviään tänä vuonna juhliva, jo yhdenteentoista sukupolveen ehtinyt Honda Civic hybridisoitui Euroopassa jo 2000-luvun puolivälissä. Edeltäjäänsä verrattuna uusi Civic on uudistunut kaikin tavoin. Edellisen sukupolven Civiciä ajanut huomaa heti, että Civic e:HEV on looginen evoluutio vanhempaan malliin verrattuna. Uusi hybridi-Civic on hiljaisempi kuin edeltäjänsäm, vuonna 2016 esitelty Civic. Kaksilitrainen, vapaasti hengittävä moottori on hiljainen ajossa – silloin kun se on päällä. Moottorin äänet kantautuvat ohjaamoon lähinnä ripeämmissä kiihdytyksissä, ja äänimaailman saa urheilullisemmaksi Advance-varustetasoon kuuluvalla ASC (Active Sound Control), joka muuttaa ohjaamoon kuuluvia moottoriääniä sporttisemmaksi. Civicin ohjaustuntuma on dynaaminen, ja ensimmäistä kertaa ohjaustuntumaa saa muokattua ajomoodin valintakytkimellä normaalin, eli kevyemmin tehostetun, sekä Sportin, eli jäykemmän välillä.
Mooottorissa riittää vääntöä
Hybridivoimalinja on paitsi polttoainetaloudellinen ja vähäpäästöinen, myös tehokas. 182 hevosvoimaa ja 315 newtonmetriä vääntöä ovat välittömästi kuljettajan oikean jalan ulottuvissa etupyöriin yhdistetyn sähkömoottorin ansiosta. Moottorinohjauksen ohjelmoinnin ansiosta generaattorin roolissa oleva polttomoottori käyttäytyy kuin perinteiseen automaattivaihteistoon yhdistetty bensiinimoottori, vaikka liikkumisen hoitaakin suurimmaksi osaksi sähkömoottori.
Tuttu ulkokuori uudella twistillä
Ulkopuolelta uusi Honda Civic on säilyttänyt tutun virtaviivaisen siluettinsa, mutta uusi sukupolvi on tuonut mukanaan kasvojenkohotuksen kauniimpaan suuntaan. Täys-LED -valot ja uusi hunajakennomaski ovat modernin pelkistettyjä, ja koko korin jatkuvat linjat tekevät uudesta Civicistä elegantin coupemaisen. Koko takaosan ympäri jatkuvat LED-jarruvalot sekä takapuskurin alaosan diffuusori hehkuvat urheilullisuutta, ja tyylikkään dynaamisen ilmeen viimeistelevät Sport- ja Advance- varustetasojen 18-tuumaiset kevytmetallivanteet.
Sisällä pelkistetyn elegantti teema jatkuu. Nahkaverhoillun ohjauspyörän takana on puolidigitaalinen tai täysin digitaalinen (Advance-varustetaso) 10,2″ mukautettava mittaristo. Keskikonsolin kosketusnäytöstä hallinnoidaan ajoasetuksia, äänentoistoa sekä navigointia. Kosketusnäytön käyttöliittymä on tuttu muun muassa HR-V:stä, ja se on aiempaa intuitiivisempi ja älypuhelinmaisempi. Lisäksi uusi Civic osaa hyödyntää navigoinnin karttoihin sisäänrakennettua korkeuskarttaa taloudellisessa ja vähäkulutteisessa ajossa.
Uusi Honda Civic e:HEV on hauska ajaa
Kiihdytys sataseen hoituu pyrähdyksessä, vain 7,8 sekunnissa. Civic tuntuu kevyeltä ja tiehen liimautuneelta matalan painopisteen ansiosta, ja ohjaus on tunnokas varsinkin Sport-ajoasetuksella. Mutkaisella tiellä Civic on omiaan, mutta aiempaa pidemmän akselivälin ansiosta se on myös vakaampi maantiellä. Ajokokemus on paitsi mukavampi uuden istuimen ansiosta, myös hiljaisempi kuin edeltäjässään. Ajon ollessa hiljaisempaa voi kuljettaja keskittyä kuuntelemaan Advance-varustetasoon kuuluvilla BOSE:n kaiuttimilla musiikkia langattomasti Bluetoothin tai Apple Carplayn välityksellä. Myös jousitusta on hiottu, ja kyyti on pehmeämpää ja hienostuneempaa tinkimättä kuitenkaan Civicille ominaisesta dynaamisuudesta ja urheilullisuudesta.
Kaiken kaikkiaan Civic on tilava ja näppärä auto, jolla on hauska ajaa. Hybridivoimalinja on luonnollinen ja miellyttävä valinta paitsi kuljettajalle, myös lompakolle.