Volvo XC60 T6 AWD Long Range | Huolettomasti sähköllä entistä pidemmälle
Volvon SUV-mallistoon kokonsa puolesta keskelle sijoittuva XC60 on ollut suosittu Pohjoismaissa ensiesittelystä lähtien. Hybridivoimalinjan tuonti uusimman sukupolven XC60:een on lisännyt suosiota entisestään. Miten loistavaa hybridiä parannetaan? Lisäämällä sähköistä kantamaa ja tehoa tietenkin.
Tehosta ei XC60:ssä ole puutetta. Jo pienempitehoisessa T6-mallissa tehoa on yhteensä 350 hevosvoimaa, josta sähkömoottori tuottaa 145. Yhteenlaskettu vääntö on monumentaaliset 659 hevosvoimaa. Sähkömoottori jaksaa yksinomaan kuljettaa autoa käytännössä kaikilla Suomen nopeusrajoitusten sallimilla nopeusalueilla, myös moottoritiellä. Lisätty akuston nettokapasiteetti on noussut 11,6 kWh:sta 18,8 kWh:iin. WLTP-kantama on noussut tämän johdosta enintään 78 kilometriin, joka on riittävä suurimpaan osaan päivittäisistä ajoista. Suorituskyky pistää hymyn huulille ja selän tukevasti dynaamisiin Charcoal nappanahka/kangasistuimiin, sillä satanen taittuu vain 5,7 sekunnissa. Jarrullinen vetopaino on massiiviset 2 250 kiloa.
Lisätyn akkukapasiteetin mahdollistamiseksi Volvo ei kuitenkaan ole tinkinyt sisätiloista., Akusto on sijoitettu kardaanitunnelin yhteyteen ja on fyysisesti samankokoinen kuin ennenkin. Akustot kootaan kotimaisesti Valmet Automotiven tehtaalla Salossa. Tavaratilaa on edelleen luokassaan verraten loistavasti; 468 litraa. Avaruutta ja valoisuutta ohjaamoon lisää panoraamakattoluukku, joka on vakiovarusteena mallivuoden 2023 autoissa.
Ohjaamo on tuttu muista 60-sarjan Volvoista. Long Range –mallisto ei ole tuonut mukanaan radikaaleja uudistuksia sisätiloissa, vaan tuttu ja turvallisen skandinaavinen olo on säilynyt ohjaamossa. Dynaamiset urheiluistuimet ovat edelleen tukeva yhdistelmä nojatuolimaisuutta ja kuppipenkkiä, ja optimaalisen ajoasennon saamiseksi kuljettajalle tarjoillaan jopa 14-suuntaiset sähkösäädöt. Penkin lämmittäminen luonnollisesti onnistuu, samoin kuin ohjauspyörän sekä koko auton esilämmitys Volvo Cars –älypuhelinsovelluksella. Isompi muutos on tapahtunut tietoviihdejärjestelmässä, sillä Googlen kanssa kehitetty Android-pohjainen käyttöjärjestelmä navigoinnilla ja puheohjauksella on nyt integroitu keskinäyttöön. Lisäksi digimittaristo on vakiona, ja kuljettaja saakin suoraan näkökenttäänsä karttatiedot navigoinnin helpottamiseksi. Kaikki toiminnot ovat vain parin painalluksen päässä ja käyttökieleksi on valittavissa Suomi.
Ulkopuolella isoin muuton on etupuskurin ilme, joka on entistä massiivisempi ja urheilullisempi. Dark Plus -varustepaketin tuomat mustat korosteet luovat urheilullista tunnelmaa ja sopivat auton luonteeseen saumattomasti. Takapuskurin ilmettä on myös viety astetta näyttävämpään suuntaan, ja valkoiseen autoon kontrastia luovat myös ikkunatummennukset sekä mustat kattokaiteet.
Ajotuntuma on rento ja huokuu itsevarmuutta. XC60 on vakaa, mutta dynaamisempi ja ketterämpi kuin paino antaa olettaa. Ohjausvastetta voi muuttaa auton asetuksista kevyestä, kaupunkiajoon paremmin sopivasta raskaampaan ja urheilullisuutta huokuvaan asentoon tinkimättä kuitenkaan ohjauksen vasteesta. Tehoa ei jää T6-mallissa kaipaamaan, mutta mikäli sitä tarvitaan lisää, niin T8 tarjoilee vielä kauhallisen enemmän. Yhteenlasketut tehot nousevat tällöin 455 hevosvoimaan ja 709 newtonmetriin.
Aktiiviset ajoavustimet, kuten adaptiivinen vakionopeudensäädin sekä Pilot Assist -nimeä totteleva aktiivinen kaistavahti helpottavat kuljettajan taakkaa varsinkin maanteillä. Jousitus on pehmeä, mutta tukeva ja suodattaa huonokuntoisenkin tien epätasaisuudet tavalla, joka ei välity ohjaamoon. Vielä tätäkin korkeampaan mukavuuden tasoon päästään ruksaamalla lisävarustelistalta säätyvä ilmajousitus.
XC60:n lataaminen on vaivatonta sisäisen 3,6 kilowatin laturin ansiosta. Tällä varmistetaan, että kotilatauksen tai työpaikan latausasemaa hyödyntämällä akusto latautuu täyteen työpäivän tai yön aikana. Nopeiten virtaa saa Type 2 –asemasta, mutta lataus onnistuu myös normaalista Suko-pistokkeesta. Latauspistokkeen sijainti kuljettajan puolella etulokasuojan ja kuljettajan oven välissä helpottaa latausjohdon kohdistamista. Erillinen Hold-asento pitää akun varaustasoa yllä ajon aikana mikäli tiedossa on esimerkiksi paljon kaupunkiajoa, jossa sähkömoottori on omimmillaan.
Volvo XC60 Long Range –malliston hinnat alkavat 67 472 eurosta. Sähköinen toimintamatka mitattu WLTP-mittaustavan mukaisesti. Volvon Long Range -mallisto on myynnissä Turun ja Salon toimipisteissä.