Volvo C40 Recharge Twin | Energisen tyylikäs crossover
Uusi Volvo C40 Recharge Twin on dynaaminen, tyylikäs, turvallinen – ja ennen kaikkea päästötön.
Uusi Volvo C40 on Volvon uusi, täyssähköinen crossover, jonka muotoilu on näyttävä ja coupemainen. Se on osoitus Volvon panostuksesta vähäpäästöisempään tulevaisuuteen tinkimättä laadusta sekä Volvon skandinaavisista juurista.
Ulkopuolelta auto on korkean, mutta dynaamisen näköinen. Etumaski on tuttu XC40 -mallista, jossa on XC40 Recharge -täyssähköauton tavoin keulan ilmanottoaukot peitetty ilmanvastuksen pienentämiseksi. Volvon tunnusomaiset Thors Hammer -dynaamiset LED -valot huolehtivat näkyvyydestä sekä luovat tutun siluetin auton etuosaan. Urheilullista ulkonäköä korostaa sähkötoimisen handfree –takaluukun yläpuolelle sijoitettu spoileri sekä ilmanohjaimet. Latausportti on hybridin polttoainesäiliön kohdalla auton vasemmalla puolella.
Sisältä Volvo C40 sykähdyttää minimalistisella ja skandinaavisella tyylillään. Koristelistat ovat muotoiltuja topografisten eli pinnanmuotoja mittaavien karttojen mukaan, ja sisätilan kangasverhoilu ulottuu kaikkaille, minne kädellä voi koskea, myös ovien taskuihin. Istuimet, keskikonsoli, ohjauspyörä sekä käsinojat ovat vegaanista, 100% uusiutuvista materiaaleista tehtyä tekonahkaa, mutta eroa perinteiseen nahkaan ei huomaa. Istuimissa on rutkasti säätöä reisituen ja ristiselän tuen muodossa. Takana tilaa on aikuisellekin, ja kaartuva kattolinja ei haittaa keskipituisen aikuisen istumista. Lapsia varten takana ovat ISOFIX -kiinnikkeet. Viihtyvyydestä takana huolehtivat USB –liittimet älylaitteita varten. Ohjaamo on tunnelmaltaan valoisa suurien ikkunoiden sekä panoraamakattoikkunan ansiosta.
C40:n näyttö on täysin digitaalinen, kooltaan 12,3 tuumaa ja sisältää runsaasti kuljettajalle hyödyllistä tietoa esimerkiksi sähköakun varaustasosta, toimintamatkasta sekä regeneraatiosta. Näyttöön voi tuoda myös Google Maps -kartan, joka löytyy myös 9,3 -tuumaisesta keskinäytöstä. Keskinäyttö on aiempaa responsiivisempi uuden, Googlen kanssa yhteistyössä kehitetyn käyttöjärjestelmän ansiosta. Android -pohjainen käyttöliittymä on tuttu useista älypuhelimista ja tarjoaa sisäänrakennettuna muun muassa Google Assistantin sekä Spotify -musiikintoistosovelluksen. Lisäsovelluksia on tarjolla Google Kaupasta.
Ajoavustimia kontrolloidaan tekonahkaverhoillusta, lämmitettävästä ohjauspyörästä. Adaptiivinen vakionopeudensäädin, kaistavahti ja kaista-avustin aktivoidaan vakionopeudensäätimen yhteydessä ja toimivat EU-alueen autonomisen ajamisen maksimiajan eli 60 sekuntia. Kuolleen kulman avustin on äärimmäisen helppo huomata taustapeilien suurista, keltaisista valoista. 360 asteen kamera kytkeytyy päälle vaihtamalle R -ajotilaan, eli perinteisemmin ”pakille”.
Ajoltaan C40 on mukava huonommallakin tiellä. Jousitus on crossovermaisen mukava olematta pintakova. Ajokokemus on jopa sähköautoksi todella hiljainen. Mutkateillä C40 on dynaaminen ja jopa sporttinen, eikä kori niiaa merkittävästi. Tarvittaessa voimaa löytyy niin ohituksiin kuin rivakampiin kiihdytyksiinkin, ja voimalinja on väkivahva ja vääntävä sähkömoottoreiden laajan vääntöalueen takia. Nelivetoisena Dual Engine -mallina tehoa on 408 hevosvoimaa ja kiihdytys 0-100 kilometriin tunnissa sujahtaa vain 4,7 sekunnissa. Kantama on enintään 440 kilometriä.
Vaikka kummankin akselin sähkömoottoreissa onkin tehoa pienen kylän verran, kiihtyvyys ei ole repivä, vaan jopa huomaamattoman rivakka. Myös polkimien liike on hallittua ja lineaarista, jotta kuljettajan ei vahingossakaan tule tehtyä liian rivakkaa kiihdytystä tai jarrutusta. Myös yhden polkimen ajo on mahdollista, jolloin moottoreiden regeneraatio hoitaa jarrutuksen. Ajomuodon kätevyys korostuu etenkin kaupunkiajossa, ja hidastuvuuden määrä on luonnollinen.
Volvo C40 on saatavana myös Single –mallina, jolloin etuakselin 231 –hevosvoimainen sähkömoottori tarjoilee 228 hevosvoimaa etupyörille, jotka kiihdyttävät auton 7,4 sekunnissa 0-100 kilometriin tunnissa. WLTP –kantama on enintään 430 kilometriä. C40 Recharge Single sijoittuu valtion sähköauton hankintatuen hintarajan alapuolelle.