Uusi Honda HR-V – Rohkeasti uutta sukupolvea
Hondan uusi, kolmannen sukupolven HR-V e:HEV jatkaa siitä, mihin edeltäjänsä jäi. Keskikokoinen, ulkomittojaan tilavampi ja käytännöllinen crossover on tuotu nyt myös hybridiaikakauteen. Uuteen HR-V:en on tuotu myös aivan uudenlaista näyttävyyttä niin ulko- kuin sisäpuolellakin.
Muotoilultaan täysin uusi HR-V on vankasti kiinni modernissa muotoilussa. Ensimmäisen sukupolven kulmikkuutta autosta ei löydy, ja toisenkin sukupolven pyöreät linjat on korvattu selkeän eleganteilla, coupemaisilla, jopa veistosmaisilla linjoilla. Iso, integroitu etusäleikkö hallitsee autoa edestä, ja koko auton ympäri vievä linja alkaa LED-valoista edessä ja jatkuu koko takaluukun pituisen LED-takavalojen halki auton toiselle puolelle. 18 tuuman vanteet luovat jykevyyttä ja itsevarmuutta, ja ulkomuodon viimeistelevät tarkkaan harkitut yksityiskohdat, kuten animoidut LED-vilkut edessä, pianolakatut listat sekä Advance Style-varustetason mukana tulevat erivärinen, kontrastia luova katto ja metalliset kattokaiteet. Muotoilusuunta edustaa Hondan tulevaa muotoilukieltä, ja uusi HR-V näyttääkin kokoistaan suuremmalta autolta.
Selkeälinjaisen konepellin alta löytyy nyt 1,5-litrainen vapaasti hengittävä Atkinson-sykliä hyödyntävä polttomoottori, joka toimii suurimman osan ajasta generaattorina ajomoottorille ja taka-akselin päälle sijoitetulle akustolle. Etupyöriä pyörittää suurimman osan ajasta sähkömoottori, joka tarjoaa 130 hevosvoimaa ja 250 newtonmetriä vääntöä. Moottorin ja etupyörien välissä ei ole vaihteistoa, vaan perinteiseksi automaattivaihteistoksi naamioitu eCVT, joka luo moottoriin kovemmissa kiihdytyksissä vaihdemaisia syklejä kuten automaattiautossa. Fyysisiä pykäliä ei kuitenkaan ole, ja kiihdytys on sähköautomaisen lineaarinen ja täysi vääntömomentti on käytössä koko kierrosalueella. HR-V onkin itselataava täyshybridi, jossa kaikki hybridijärjestelmän käyttöön liittyvät asiat hoituvat itsestään. Ajomoodia vaihtamalla voi säätää regeneraatiota sekä akun varaustason ylläpitoasetuksia, mutta itse akun lataamisesta auto huolehtii täysin itsenäisesti, useimmiten niin, ettei kuljettaja edes huomaa polttomoottorin käynnistymistä. Lopputuloksena on kevyempi akusto ja sitä kautta kevyempi auto, jonka kulutus on WLTP-syklin mukaisesti mitattuna vain 5,4 litraa per 100 kilometriä.
Sisällä on tapahtunut vähintään yhtä suurta uudistumista kuin ulkopuolella. Digitaalinen, kuljettajan mieleiseksi räätälöitävä mittaristo myös analogisella nopeusnäytöllä huolehtivat kuljettajalle hyödyllisen informaation esittämisestä ajon aikana. Näytölle on saatavissa muun muassa audio- ja puhelutietoja, matkamittari, kulutuksen seuraus, huoltotiedot sekä energian käyttö. Myös 9 tuuman kosketusnäyttö on uudistettu samaan, selkeämpään ja paremmin kosketukseen vastaavaan käyttöjärjestelmään kuin Jazz ja e-malleissa. Näyttö tukee myös langatonta Apple Carplaytä sekä Android Autoa. Vakiovarusteena oleva navigointijärjestelmä on myös kokonaan uusittu uuteen käyttöliittymään, joka mahdollistaa kätevien toimintojen helpon käytön. Järjestelmästä voi etsiä esimerkiksi omaa sijaintia tai vaihtoehtoisesti kartalle määritettyä pistettä lähimpänä olevan huoltoaseman, ravintolan tai pankkiautomaatin.
Sisätilat ovat Hondan totuttuun tapaan luokkaansa isommat. Verhoiluvaihtoehdot ovat varustetason mukaan kangasverhoilu sekä musta tai vaalea synteettinen nahka/kangasverhoilu. Alumiiniset koristelistat sekä laadukkaat materiaalit luovat kodikkaan tunnelman ohjaamoon. Takamatkustajilla on runsaasti jalkatilaa pidemmänkin etumatkustajan takana ja istuma-asento on luonnollinen. Valoisuus ja avaruus ovatkin läsnä niin edessä kuin takana. Takamatkustajia on ajateltu myös hipaisulla toimivilla lukuvaloilla sekä älypuhelimelle suunnitellulla erillisellä taskulla.
Ajon aikana esille nousevat kolme teemaa; hiljaisuus, mukavuus sekä älykäs ajaminen. Edeltäjäänsä huomattavasti hiljaisempana uuden HR-V:n Advance Style-varustetason 9 kaiuttimen äänentoisto sekä subwoofer pääsevät oikeuksiinsa, ja ääni on luonnollisen kirkasta. Auto on vakaa ja ketterä ajettava, ja jousitus ottaa huonokuntoisemmankin tien töyssyt miellyttävästi vastaan. Pidonhallinta toimii myös loistavasti ohjaten autoa määrätietoisesti sinne, minne kuljettaja ohjauspyörän liikkeillä viestittää haluavansa suunnata. Älykkäästä ajamisesta huolehtivat vakiovarusteisiin kuuluvat adaptiivinen vakionopeudensäädin, kaistavahti, kaista-avustin sekä kaupunkialueen hätäjarrutusavustin. Kuolleen kulman avustuksen saa Advance-varustetasosta ylöspäin.
Käytännöllisiä ratkaisuita ovat muun muassa edellisen sukupolven HR-V:stä tutut, patentoidut Magic Seats -istuinratkaisut sekä istuimien taiton tasainen lattiatila, sähkötoiminen takaluukku walk away close –toiminnolla Advance-varustetasosta alkaen, ovien alalaitaan sijoitetut kynnyslistojen kurasuojat sekä täysin uusi Air Diffusion –järjestelmä. Air Diffusion luo kevyitä pyörteitä ilmastoinnin suuttimista tehden puhalluksesta kesäisen rantatuulen tuntuisen. Air Diffusion on paitsi jälleen uusi käytännöllinen innovaatio Hondalta, se myös kiteyttää HR-V:n rennon hienovaraisen tunnelman sisätiloissa.
Tyylikkyydestä ei enää tarvitse tinkiä käytännöllisyyden hinnalla. Koeaja uusi Honda HR-V e:HEV.
Honda HR-V:n hinnat alkavat 34 601,97 eurosta. Varustetasot ovat Elegenance, Advance sekä Advance Style. Yhdistetty EU-kulutus 5,4 litraa /100 km, CO2- päästöt 122 g/km.