Keskusautohallin joukkueelle neljäs sija EV Challenge –tapahtumassa
Lauantai-aamuna ennen kukonlaulua Volvo C40 Recharge Twin lähti esiladattuna Turun Keskusautohallista kohti Vantaan Petikkoa. Matkaseuraksi liittyi Salon toimipisteessä Nissan Ariya 87kWh Evolve 2WD. Näiden kahden sähköauton kohteena oli Vantaalla kuudetta kertaa järjestettävä EV Challenge, Autoliiton järjestämä sähköautojen taloudellisuusajokilpailu. Volvon puikoissa olivat Keskusautohallin myyjät Niki Kari ja Taneli Löyttyniemi ja Nissania ohjastivat Volvo-myyjä Petri Laine sekä myynnin avustaja Juho Koski.
Paikoillanne, valmiit...
Olosuhteet olivat haastavat. Pakkasta oli parisen astetta ja osa teistä vielä auraamatta kilpailun alkaessa. Olosuhteet mittasivat sähköautojen toimivuutta pakkasessa sekä yksittäisten autojen ajo-ominaisuuksia lumisilla ja sohjoisilla Etelä-Suomen ja Kanta-Hämeen teillä.
-Todella mielenkiintoinen päivä luvassa. En ole ennen ollut ajamassa sähköautoilla talousajomielessä kilpaa. Katsotaan miten suoriudutaan lyhyiden yöunien jälkeen, Nissan-autokunnan kuljettaja Petri Laine naurahti lähdössä.
-Jännittää hiukan, mutta hyvillä fiiliksillä mennään. Ei oteta sijoituksellista tavoitetta, mutta jos onnistutaan pitämään Polestarit takana, niin olen tyytyväinen, Volvoa ohjastanut Niki Kari maalasi ennen lähtöäetapille 1.
Kilpailun aikana
Ensimmäinen “erikoiskoe” sujui molemmilta autokunnilta virheettömästi ja pienellä kulutuksella. Toiseen etappiin lähdettiinkin hymyssä suin. Toisella etapilla poikettiin hiekkatiellä, jota ei oltu ehditty aurata kunnolla, ja autokunnat joutuivat navigoimaan suurimmaksi osin aurauskeppeihin perustuen lumen pyryttäessä tasaisen sankasti peittäen edeltä ajaneiden renkaanjälkiä. Haavereilta kuitenkin vältyttiin, vaikka kumpikin autokunta myöhästyi aikatarkastusasemalta ottaen neljä prosenttia virhepisteitä. Lyhyen tauon jälkeen kiireinen kilpailupäivä jatkui Riihimäen ABC:ltä moottoritietä kohti Kehä III:sta ja Petikon maalia. Autokunnat saapuivat maaliin noin kello 15.
-Kilpailu meni oikein mukavasti ja saimme auton keskikulutuksen pysymään hyvinkin maltillisena. Kilvanajosta ei meidän kohdallamme ollut ehkä niinkään kyse, mutta hauskaa oli. Nissan toimi sääolosuhteissa loistavasti, ja kantama oli riittoisa. Nissan osoittautui oikein toimivaksi pakkassäällä, ja akkuun jäi vielä sen verran varausta, että pääsemme paluumatkalla lataamaan Lohjalle saakka, Petri kertoi maalissa.
Miten lopulta kävi?
Kahdestakymmenestäkuudesta autokunnasta yhtä lukuun ottamatta kaikki pääsivät maaliin asti. Nissan Ariyalla kilpaillut kaksikko Laine – Koski saavutti 12. tilan 19,9 kilowattitunnin mitatulla kulutuksella sekä 6 % virhepisteillä. C40-ohjaajat Kari - Löyttyniemi sijoittuivat alun perin viidenneksi, mutta tarkastuslaskennan jälkeen parivaljakon sijoitus nousi yhden pykälän neljänneksi. Ensikertalaisten suoritus oli hurjaa tasoa, ja tavoitekin saavutettiin. Mitattu kulutus oli 20,1 kWh/100 km ja virhemarginaali 6 %.
-Hieman olemme yllättyneitä sijoituksestamme. Aluksi jännitti, koska kartanlukeminen oli meille ihan uutta. Mietimme, että mitäköhän tästä tulee, mutta kehityimme kilpailun aikana ja ensimmäisen lenkin onnistumisen jälkeen itsevarmuutemme omaan tekemiseemme kasvoi. Volvo osoitti kyntensä hankalissa olosuhteissa sohjon ja puolittain aurattujen sekä jäisten teiden koostamalla reitillä. Eteneminen oli vakaata ja itsevarmaa ja sähkönkulutus jäi alle WLTP-lukeman, Taneli kertasi maalissa.
-Ja pääsimme tavoitteeseemme, sillä kaikki Polestarit jäivät taakse! Lisäksi taaksemme jäi muun muassa Pohjoismaiden mestari. Ei voi kuin olla tyytyväinen, Niki lisäsi.
Mitä opittiin?
Pakkasolosuhteissa ajettu kilpailu osoitti paitsi sähköautojen toimivuuden Suomen talviolosuhteissa, niin myös ajotavan vaikutuksen sähkönkulutukseen. Vaihtelut autojen kulutusten välillä olivat merkittävät, ja ennakoiva ajotapa sekä kevyt kiihdytyspoljinjalka kantoivat kilpailussa pitkälle.
Keskusautohallin autokuntien hyvää tulosta korostaa myös se, että kumpikin autokunta ajoi ilmastointilaite päällä. Toisin sanoen, villahanskat ja pipot jätettiin kotiin.
-Missään kohtaa ei ollut hetkeä, jossa aika olisi käynyt pitkäksi. Koko ajaksi riitti tekemistä niin kuljettajalla kuin kartanlukijallakin, ja navigointi oli tarpeeksi haastavaa, että siinä taidolla ja selkeydellä pystyi tekemään eroja, Volvoa navigoinut Taneli kertoi.
-Päivä oli erittäin mukava ja opettavainen, ja Autoliitto oli järjestänyt tapahtuman aivan nappiin. Sen verran meillä molemmilla oli kilpailuviettiä, että ajoimme tosissamme, mutta tekeminen oli kuitenkin koko ajan hauskuuden puolella. Tänne pitää ehdottomasti lähteä uudestaan! Niki naurahti pitkän päivän päätteeksi.
Autoliiton EV Challenge -kilpailun tulokset ovat nähtävissä täällä.
Loppuun on vielä koottu autokuntien keräämiä kikkoja taloudelliseen ajoon sähköautolla:
- Anna auton rullata mahdollisimman paljon. Pysähdy niin vähän, kuin mahdollista. Massan liikkeelle saaminen vie kaikkein eniten energiaa.
- Käytä rekuperaatiota (akun lataamista jarrutusenergialla) tilanteissa, jossa tiedät, että autolla tulee pysähtyä. Arkiajossa rullaaminen vie vähemmän sähköenergiaa.
- Ripeä kiihdytys tavoitenopeuteen on energiatehokkainta. Tämän jälkeen pyri siihen, että kaasujalkasi on mahdollisimman kevyt.
- Esilämmitä akusto ennen latausta. Toimintoa tukevissa autoissa se aktivoidaan joko manuaalisesti valikoista, tai valitsemalla auton tunnistaman latausaseman navigoinnin kohteeksi, jolloin auto lämmittää tai viilentää akuston lämpötilan automaattisesti.
- Lämmityslaitteen teho vaikuttaa kantamaasi. Pitkän matkan aikana lämmityslaitteen tehoa voi olla järkevää muuttaa kesken matkan.
- Lataaminen 80 prosenttiin ja matkan jatkaminen hieman pienemmällä kantamalla on pitkällä matkalla nopeampaa kuin akuston täyteen lataaminen. Ajattele lataamista kuin veden kaatamista lasiin - lopussa kaadetaan hitaammin, ettei vesi tulvi yli!