Nissan Qashqai | Kestosuosikin tuorein painos
Nissan Qashqai on ollut suomalaisten kestosuosikki välittömästi lanseerauksensa jälkeen vuonna 2007. Euroopan suosituimmaksi autoksikin kohonnut Qashqai toi korkeamman ajoasennon sekä luokkaansa suuremmat tilat yhdistettyinä kompakteihin ulkomittoihin ja loi uuden trendin, crossoverit. Nyt viisitoistavuotispäiviään juhliva japanilaishitti on ehtinyt kolmanteen sukupolveensa.
Salon toimipisteen esittelyauto on varustettu 1,3-litraisella DIG-T bensiiniturbolla ja 12 voltin kevythybridijärjestelmällä, joka varastoi energiaa pohjan alle sijoitettuun pieneen litiumioniakkuun. Tämä mahdollistaa pienemmän polttoaineenkulutuksen auton sammuttaessa moottorin jarrutuksen aikana käyttäen regeneratiivista jarrutusta. Akusto avustaa polttomoottoria myös eniten polttoainetta vaativissa tilanteissa, eli liikkeelle lähdöissä ja ohituksissa. Kevythybridijärjestelmä yhdistettynä uuden sukupolven Xtronic CVT-automaattivaihteistoon toimii ajossa portaattomasti ja suorituskyky on yllättävän pirteää. Voimalinjan yhteisteho on 158 hevosvoimaa.
Ulkopuolelta evoluutio toisen sukupolven Qashqaista on looginen ja moderni. Dynaamiset LED-ajovalot sekä uusi etusäleikkö erottuvat edukseen. Kiehtovana yksityiskohtana ajovalojen päässä on kaiverrettu Qashqai-teksti. Takaa voi tunnistaa edellisen sukupolven Qashqain, erottuvimpana on takapuskurin uusittu muotoilu sekä uudet LED Signature -takavalot. Qashqain siluetti ja kattolinja ovat tuttuja, joskin aavistuksen tyyliteltyjä dynaamisemmaksi ilmavastuskertoimen vähentämiseksi. Ceramic Gray -metalliväri on hieman mattaan kääntävä väri, joka tuo auton muotoja tyylikkäästi esille.
Suurimmat muutokset ovat tapahtuneet sisätiloissa. Ohjaamo on modernisoitu, ja ohjauspyörää lukuun ottamatta yhtäläisyyksiä edellisen sukupolven Qashqaihin on hankala löytää. Huomio keskittyy ensimmäisenä vaihteenvalitsimeen, joka on muuttunut klassisen keppimäisestä tyylikkään jähmeäksi. Vaihteitahan tällä ei pystytä vaihtamaan, vaan manuaalinen pykälien vaihtaminen hoituu nahkaverhoillun ohjauspyörän takana olevista vaihteenvalitsimista. Vaihteenvalitsimen kautta voidaan kuitenkin kytkeä Sport-ajoasetus päälle, joka pitää moottorin kierroksia korkeammalla mahdollistaen paremman moottorin vastaavuuden sekä muuttaa ohjaustuntumaa dynaamisemmaksi.
Ohjaamossa suuren huomion vie käyttöliittymältään uusittu, entistä vastaavampi ja nopeampi 8″ NissanConnect -näyttö, joka tukee Apple Carplayta ja Android Autoa. Kosketusnäytön kautta myös radiokanavan vaihtaminen, navigointi sekä kamerakulman vaihtaminen onnistuvat kätevästi. Oman puhelimen liittäminen järjestelmään on helppoa, ja homma hoituu vain parilla kosketuksella. Ajoavustimia sen sijaan kontrolloidaan kuljettajan 7-tuumaisesta TFT-mittaristonäytöstä. Näytön grafiikat ovat helppolukuisia, monipuolisia ja virkistystaajuus on silmää miellyttävä. Ajoavustinvalikot ovat monipuolisia, ja esimerkiksi kaistavaroittimen herkkyyttä sekä ohjaustuntumaa voidaan mukauttaa omaa mieltymystä vastaaviksi. Adaptiivinen vakionopeudensäädin toimii kolmiportaisesti, ja asteikkoia voidaan säätää suoraan ohjauspyörästä.
Istuimet ovat koeajetussa Acenta-mallissa kangasverhoillut ja manuaaliset sähköisellä ristiseläntuella. Istuimen antavat hyvää tukea, ja ristiselän tuen kanssa on mahdollista saada juuri omanlaisensa ajoasento pidemmällekin matkalle. Istuinten materiaali on pehmeää ja tunnelma rentoutunut. Ilmastoinnin käyttö hoituu edelleen fyysisillä painikkeilla, jotka ovat helppokäyttöisiä ja luovat korkean laatuvaikutelman. Laadukkuudesta kielivät myös keskikonsolin somistus, joka on tekstuurinsa takia todella mukavan tuntuinen. Keskikonsolista löytyy myös älypuhelimen langaton lataus, joka on helppokäyttöinen tarpeeksi suuren tilan vuoksi sekä moderneille puhelimille suunniteltujen pienien pidikkeiden avulla puhelin ei liu’u pois laturista.
Ajettavuudeltaan Qashqai on pirteä. Etuvetoinen 158-hevosvoimainen automaatti kiihtyy kiitettävästi, ja vaihteiston toiminta on loogista ja moitteetonta. Vaihteisto naamioi hyvin CVT:n portaattoman luonteen portaistaen sen toiminnan, jotta ajokokemus olisi tuttu perinteisempiin automaattivaihteistoihin tottuneille. Ohjaustuntumaa voi vaihtaa normaalin ja sportin välillä, ja normaalilla ajoasetuksella ohjaus on ketterä varsinkin kaupunkialueella. Ajoavustimet toimivat hyvin. Kaista-avustin varoittaa ajoissa ja kuljettajalle välitetty varoitus on selkeä. Adaptiivinen vakionopeudensäätimen toiminta on loogista ja eri asetukset eroavat selkeästi toisistaan. Kuolleen kulman avustimen ilmoitus on selkeä ja huomaa pienemmätkin objektit, kuten moottoripyörät. Qashqai myös hyötyy jäykemmästä ajettavuudesta korissa runsaasti käytetyn suurlujuusteräksen ja alumiinin takia, joka tekee ohjattavuudesta aiempaa terävän ja tarkan. Toisaalta aiempaa jäykempi kori siivittää Qashqain luokkansa turvallisimmaksi, saavuttaen viisi tähteä viidestä Euro NCAP -törmäystestissä.
Uuden sukupolven Qashqai on päivittynyt arvokkaasti. Ulkopuolella on paljon tuttuja elementtejä, ja suurin päivitys onkin tapahtunut auton sisätiloissa, joiden viimeistely hohkaa premiumia. Tuleva e-POWER -hybridivoimalinja laskee Qashqain maltillisia päästöjä entisestään, mutta jo kevythybriditekniikalla Qashqain kulutuslukemat ovat maltillisia tinkimättä moottorin tehoista.
Koeajettu auto: Nissan Qashqai MHEV 158 Xtronic 2WD Acenta.
Hinta alkaen: 28 400 €.