Polestar 2 koeajossa – Pohjantähden alla
Polestar on verrattain uusi näky Suomen teillä, mutta Volvosta irtaantunut kestävää kehitystä ja puhdasta suorituskykyä liputtava automerkki on saanut jalansijaa hyvin. Eikä syyttä, sillä Polestar 2 on edistyksellinen, dynaaminen, tyylikäs – ja nopea.
Polestarin juuret vahvasti moottoriurheilussa
Polestarin juuret moottoriurheilussa näkyvät malliston ulkonäössä ja tuntuvat ajettavuudessa. Siksi luonnollisesti koeajoon valikoitui Keskusautohallin Turun myymälän esittelyauto Long Range Dual Motor. Nelivetoisen sähköauton teholukemat ovat maltillisesti luonnehdittuna riittävät; 408 hevosvoimaa ja 660 newtonmetriä. Mikäli tämä ei vauhdinnälkäiselle riitä, saatavilla on myös ohjelmistopäivitys, jolla tehot saadaan nostettua 476 hevosvoimaan. Koeajon perusteella tämä ei kuitenkaan ole tarpeen. Kiihdytys pysähdyksistä sataseen hujahtaa 4,7 sekuntiin, ja vääntö on välittömästi herkästi vastaavan kaasupolkimen painalluksen päässä.
Voimalinja on yhtä aikaa sekä miellyttävän sulava että raivoisa. Liikkeelle lähdöt sekä ripeät kiihdytykset eivät aiheuta minkäänlaisia nykimisiä tai sutimisia. Täysi painallus kuitenkin puskee niskan voimakkaasti selkänojaa vasten. Täysin lineaarinen ja välitön vääntö tuntuu useaa polttomoottorista, saman suorituskyvyn omaavaa autoa hurjemmalta. Neliveto toimii moitteetta, ja alusta on vakaa, ennalta ennustettava sekä urheilullinen. Lisää urheilullisuutta Polestariin saa Performance-paketilla, johon kuuluvat 20″ alumiinivanteet, Performance-ohjelmistopäivitys, Brembon kullanväriset etujarrusatulat sekä Öhlinsin suorastaan rata-automaiset iskunvaimentimet.
Minimalistinen ote seuraa auton sisätiloista ulkopuolelle saakka
Minimalistisuus ohjaamossa ilahduttaa. 11,2 -tuumainen kosketusnäyttö Polestarin omalla, Googlen käyttöjärjestelmään pohjaavalla sovelluksella, on helppokäyttöinen ja monipuolinen sekä grafiikat selkeitä. Kuljettajalla on lisäksi oma kojelautanäyttö, josta voi seurata sähkönkulutusta ja regeneraatiota, nopeutta sekä ajoavustimien toimintaa. Navigoinnin saa kuljettajan näytölle yhdellä painalluksella. Materiaalit ovat korkealaatuisia ja tuovat pirteyttä matkustamoon. Erityisesti tumma kangasverhoiltu katto tuntuu sormenpäissä mukavan tutulta. Kontrasti ohjaamon valoisuuden sekä tummien, heijastamattomien materiaalien välillä tuo pirteyttä ja skandinaavisuutta jokaiseen ajoon. Istuimessa on runsaasti säätöjä ja takatilaa on keskikokoiselle aikuiselle riittävästi. Myös tavaratila on hyödyllisen kokoinen ja etukontti eli frunk on kuin mitoitettu latausjohdoille.
Ajo yllättää hiljaisuudellaan
Merkille pantavaa on myös Polestar 2:n hiljaisuus ajon aikana. Autossa voi keskustella korottamatta ääntä moottoritienopeuksissa. Ainoa ääni, joka ohjaamoon kuuluu, on hienoinen tuulenvire. Äänieristyksestä vastaavat poikkeuksellisen paksut ikkunat. Alhaisissa nopeuksissa Polestar pitää sähköautoille määrättyjen direktiivien mukaisesti ääntä ulospäin. Äänen toteutus on leikkisä, sillä se kuulostaa pienen matkustajakoneen tyhjäkäyvältä suihkumoottorilta. Lentoon lähtö onkin vain kaasupolkimen takana. Mikäli ohjaamossa haluaa kuunnella muuta kuin hiljaisuutta, Harman Kardonin Surround-äänentoistojärjestelmä subwooferilla huolehtii korkealaatuisesta äänentoistosta tarjoten monipuoliset säätömahdollisuudet.
Yksityiskohtiin on panostettu huolella
Polestarin ehdoton vahvuus voimalinjan lisäksi ovat yksityiskohdat. Ajomuodon valitsimen Polestar-tähtilogo muistuttaa kuljettajaa siitä, että nyt ollaan erityisessä kyydissä. Samoin panoraamalasikattoon heijastuva Pohjantähti viestii ainutlaatuisuudesta ja luo jopa turvallisen skandinaavista tunnelmaa. Oranssina hohkaavat tunnelmavalot matkustamossa ovat sävy sävyyn käyttöliittymän tummanpuhuvan ja oranssin ilmeen kanssa sekä koristelistojen tekstuuri tuntuu miellyttävältä käsissä. Jopa keskikonsolin alla oleva lokero on verhoiltu sisältä kankaalla, jotta sieltä silmälasikotelon tai USB-kaapelin kaivaminen olisi mahdollisimman miellyttävää. Kaikki tuntuu erityiseltä ja loppuun asti mietityltä. Laatuvaikutelma on taattu.
Muotoilu vakuuttaa minimalistisuudellaan
Ulkopuolelta lumenvalkoinen Polestar ei huuda huomiota itseensä, mutta katseensa Polestar 2:een laskeneet eivät saa sitä käännettyä pois. Muotoilu on sanalla sanoen onnistunut ja minimalistinen teema jatkuu myös ulkopuolella. Edestä löytyvät edelleen tehokkaat ja tyylikkäät Thors Hammer LED-valot kaukovaloautomatiikalla, mutta keulan ilmettä on pelkistetty ja viety omaan tyylisuuntaansa. Vaikka autossa istutaan verrattain korkealla, on se kuitenkin perinteinen porrasperä. Takana on koko perän halki levittäytynyt LED-valolista. Mitään ylimääräisiä muotoja tai kulmia ei Polestarissa ole, vaan auto tuntuu kuin veistetyltä muotonsa suhteen.
Kaiken kaikkiaan Polestar 2 on raikas tuulahdus tulevaisuudesta. Auton toteutus on skandinaavisen minimalistinen ja helppokäyttöinen. Voimalinja on silkinpehmeä, mutta tarvittaessa raivoisa olematta kuitenkaan repivä.
Koeajetun Polestar 2 Long range Dual motorin hinnat alkavat 55 900 eurosta. Saatavilla ovat myös etuvetoiset Long range ja Standard range single motorit. Standard range single motorin hinnat alkavat 46 900 eurosta.
Polestar 2 on koeajettavissa Keskusautohallin Turun toimipisteessä ja tilattavissa Polestarin verkkokaupasta.