Koeajossa uusi Honda e:NY1
Hondan toinen täyssähköinen malli Euroopassa, Honda e:Ny1, on saapunut koeajettavaksi Raision Keskusautohalliin. Uusi Honda e:Ny1 tarjoilee riittoisat jopa 412 kilometriä täyssähköistä kantamaa, runsaat tilat sekä Hondalle ominaisesti erinomaisen ajettavuuden. Sähkömoottorin välitön vääntö tarjoaa loistavaa ajettavuutta 210 hevosvoiman ja 310 newtonmetrin edestä, jolloin spurtti sataseen sujuu rivakasti 7,6 sekunnissa.
Sähköauto kenelle vain
Uuden mallin kanssa on helpointa aloittaa mallinimestä. e:Ny1 saattaa kuulostaa hankalalta lausua, mutta tähän on helppo ratkaisu. Mallimerkintä nimittäin kääntyy englanninkieliseen “Anyone”-muotoon, tarkoittaen suomeksi “kuka vain”. e:Ny1 onkin Hondan sähköauto kenelle vain.
Ulkopuolelta e:Ny1 jakaa paljon samoja elementtejä keväällä 2021 esitellyn Honda HR-V:n kanssa. Yhdennäköisyydestä huolimatta yhteisiä juuria ei ulkokuoren lisäksi juurikaan ole, sillä e:Ny1 on suunniteltu alusta alkaen sähköautoksi. Pyörien välistä löytyykin 68,8 kilowattituntinen akusto, joka on osa jäykistä teräslaaduista valmistettua runkoa. Kantamaa akusto tarjoilee enintään 412 kilometriä.
Mahtava myös matkalla
Pikalatausta on kehitetty Hondan aiempaan täyssähköautoon, persoonalliseen Honda e:hen nähden. Nyt 10–80 % lataus taittuu noin 45 minuutissa suurimman lataustehon ollessa 100 kW. Edeltäjänsä tavoin e:Ny1:n latausportti on sijoitettu keulaan, jotta auton voi pysäköidä helpommin latausaseman ääreen. Parannuksena portti on sijoitettu nyt keulaa konepellin sijasta, jolloin se on paremmin suojattu lumelta ja vedeltä. Hyvän valaistuksen ansiosta taskulamppua ei tarvitse kaivaa esiin autoa ladattaessa pimeinä talvi-iltoina.
Tilava ja tyylikäs
Sisätilat ovat tuttuun tapaan helposti lähestyttävät ja laadukkaasti viimeistellyt. Uutuutena on ohjaamon ilmettä hallitseva 15,1-tuumainen kosketusnäyttö, joka on jaettu kolmeen osaan. Alin osa on omistettu kokonaan ilmastoinnin säätimille ja ylin navigoinnille, jolloin keskimmäistä lohkoa voidaan käyttää näyttämään esimerkiksi kulutustietoja tai säätämään auton asetuksia. Myös Apple CarPlay ja Android Auto ovat saatavilla näytölle.
Ohjaamon tunnelmasta huolehtivat laadukkaat, synteettistä nahkaa olevat istuimet joko mustana tai vaaleanharmaana. Rauhallisen modernin tunnelman ohjelmaan tuovat myös siniset tunnelmavalot ovissa sekä kojelaudan alaosassa. HR-V:stä tuttu ilmastoinnin Air Diffusion -järjestelmä huolehtii pehmeästä ilmavirrasta, ja kuljettajan näyttö kertoo selkeästi kaiken ajamiseen ja kantamaan tarvittavan informaation. Saatavilla on myös ratinlämmitys Advance-varustetasolla.
Entistä turvallisempi
Turvallisuutta ja ajomukavuutta parantavat Honda Sensing -järjestelmät ovat e:Ny1:ssä vakiona. Arkesi ajomatkoja helpottavat muun muassa adaptiivinen vakionopeussäädin, kuolleen kulman avustin sekä kaistavahti. Matkasi turvallisuutta tukevat kaistavaroitin, alhaisen nopeuden seurantajärjestelmä sekä liikennemerkin tunnistusjärjestelmä. Vakiona ovat myös peruutuskamera sekä 4 pysäköintitutkaa edessä sekä takana.
Ajajan auto
Honda e:Ny1 on helppo ja looginen ajettava. Hallintalaitteet ovat tuttua Hondaa, samoin ohjaus- ja jarrutuntuma. Se on ketterä kaupungissa ollen samalla myös vakaa maantiellä. “Anyonesta” on helppo nähdä ulos, ja korkeampi istuinasento helpottaa erityisesti kaupunkialueella liikkumista. Tavaratila riittää viikonloppureissulle mainiosti, eivätkä lataustauot veny turhan pitkiksi: parhaimmillaan akkuun kerätään sadan kilometrin edestä sähköä kymmenessä minuutissa.
e:Ny1 nyt koeajettavissa Raisiossa
Edullisempien sähköautojen sekä täyssähköisten SUV:en segmenttiin sijoittuva Honda e:Ny1 on koeajettavissa Raision Keskusautohallissa. Mikäli täyssähköisyys ei sovi elämäntilanteeseesi, tarjoaa Hondan mallisto oivia vähäkulutuksisia SUV-vaihtoehtoja Honda HR-V:n, Honda CR-V:n sekä Honda ZR-V:n muodossa.