Matka sähköautolla Turusta Gran Kanarialle
Tästä alkaa kahden miehen, isän ja pojan, matka uudella Volvo C40 sähköautolla Turusta Gran Canarialle. Meneekö tällä roadtripillä kaikki niin kuin on suunniteltu vai tuleeko matkan varrella ennakoimattomia tilanteita? Miten palvelut pelaavat niin latauksen kuin majoituksenkin suhteen? Ja löytyykö sopivia latausasemia aina kun tarvetta on? Ja ennen kaikkea kulkeeko sähköauto pitkää taivalta yhtä mallikkaasti kuin polttomoottorilla varustettu yksilökin?
Auto luovutettiin Keskusautohallin Turun toimipisteestä helmikuun alussa 2023 ja suoraan siitä lähtivät uudet omistajat jatkamaan matkaansa kohti Helsingin satamaa. Tervetuloa seuraamaan parivaljakon etenemistä vaihe vaiheelta halki Euroopan!
ETAPPI 1 Turku - Travemünde
Helmikuinen roadtrip alkoi hyvin ja auto toimi loistavasti. Matka kohti satamaa, Helsingin Vuosaaressa, sujui joutuisasti kitkarenkailla ajaen. Koska maa oli vielä lumen peitossa, jäi Ruotsin läpiajo tekemättä ja suora laivareitti Saksaan tuntui turvallisemmalta vaihtoehdolta ajaa.
Koska ensimmäisessä majapaikassa Travemündessä ei ollut latausmahdollisuutta, varmisteltiin matkan sujuvuus lataamalla auto jo valmiiksi Suomen puolella ennen siirtymistä lautalle.
ETAPPI 2 Lübeck - Aachen
ETAPPI 3 Pariisi
Matka sähköautolla läpi Euroopan jatkui Ranskaan. Pariisin läpi ajettiin ruuhkassa ja aikaa siihen kului 1 h 45 minuuttia. Käytössä oli koko matkan Volvo adaptiivinen vakionopeudensäädin, joka toimi erinomaisen hyvin etenevässä letkassa.
Sähköä etappiin kului vain noin 5%, joten sähköinen Volvo toimi mainiosti myös ruuhka-ajossakin.
Ekologinen ajo unohdettiin moottoriteillä tarkoituksellisesti, sillä haluttiin nauttia ajamisesta ja mennä samaa vauhtia muun liikenteen kanssa. Kulutuslukemia olisi saanut toki pudotettua paljon pienempiin esimerkiksi ajonopeutta tarkkailemalla.
ETAPPI 4 Nopeustesti Ranskassa
Matka on edennyt Ranskaan saakka ja kaikki on mennyt suunnitellusti. Yhtenä ajopäivänä auto tuntui kuitenkin jostain syystä kuluttavan normaalia enemmän sähköä verrattuna muihin päiviin. Syy siihen jäi tietenkin mietityttämään ajajaa. Pitkään pähkäiltyä tultiin siihen lopputulokseen, että mysteerin aiheutti kova vastatuuli, joka sinä päivänä puhalsi.
Samalla heräsi ajatus kokeilla sitä, että miten paljon matkanopeus vaikuttaa auton kulutukseen. Kannattaako ajaa 120 km/h nopeudella muun liikenteen kanssa vai pudottaa nopeutta 100 km/h? Tuumasta toimeen ja testaamaan, että mikä on optimaalisin ajonopeus niin kulutuksen kuin ajomukavuudenkin kannalta.
ETAPPI 5 Pyreneiden ylitys
ETAPPI 6 Ekokikkailuja Espanjassa
ETAPPI 7 Kohti Kanarian saaria
LOPPURAPORTIN AIKA Perillä Gran Canarialla
Pitkä matka sähköautolla halki Euroopan on nyt tehty ja paljon positiivisia asioita kertyi plakkariin matkan ajalta. Niitä Eelis summaa nyt yhteen.
Ajokilometrejä tuli 3300 kilometriä, keskimääräinen latausaika oli noin 25 minuuttia, latauksia kertyi yhteensä hotellilatausten lisäksi 20 kappaletta. Keskikulutus sadalla kilometrillä oli 26,3 kilowattituntia ja matkan teki edullisemmin kuin fossiiliautolla. Mitkä sitten olivat lopulliset kustannukset?
Matkalla tuli rikottua myös se myytti, että uskaltaako sähköautolla ajamaan pitkää matkaa. Sähköautoilu koettiin miellyttäväksi, luontoystävälliseksi ja matkalla näkee myös paljon sellaista, jota ei lentämällä tavoita. Toki matkaan tulee varata hieman enemmän aikaa, mutta ajamisen ja ajajan kannalta pienet tauot parin tunnin välein tekevät vaan hyvää.
Haluatko tietää lisää Volvo C40 -täyssähköautosta? Klikkaa alla olevaa linkkiä tutustuaksesi autoon paremmin
Videotuotanto ja kuvat: Antero ja Eelis Lynne