Volvo EX40
*Todelliseen toimintamatkaan vaikuttavat ajotapa ja eri olosuhteet, kuten ulkolämpötila, sää, tuuli, maasto ja maanteiden kunto. Myös auton eri toimintoihin, kuten lämmitykseen ja viilennykseen, käytettävän sähkön määrällä on vaikutusta toimintamatkaan.**latausajat ovat riippuvaisia eri tekijöistä, kuten ulkolämpötilasta, akun lämpötilasta, latauslaitteistosta sekä akun ja auton kunnosta.
Volvo EX40
Volvon filosofiaan on kuulunut alusta alkaen turvallisuuden lisäksi ympäristöystävällisyys. Esimerkkinä edellä mainituista sekä Volvon innovaatioista loistavana esimerkkinä on Volvon ensimmäinen sarjatuontantosähköauto, EX40 SUV. Rikkaan historiansa aikana ruotsalaismerkki on ehtinyt esitellyt erilaisia hybridikonsepteja jo vuodesta 1992 alkaen. Ensimmäisen täyssähköisen autonsa Volvo valmisti jo vuonna 1976.
Pieni, pirteän oranssi sekä hyvin kulmikas auto kantoi nimeä Elbil, eli sähköauto. 70-luvun akkuteknologia kuitenkin esti Elbiliä päätymästä tuotantoon asti, ja valmistusmäärä jäi kahteen konseptiin. Kantamaa Elbilillä oli 50 kilometriä, ja huippunopeus kipusi jopa liki 70 kilometriin tunnissa. Vaikka suurin osa koripaneeleista olikin varta vasten valmistettuja, olivat ovenkahvat tutut 240-mallista.
Moderni vastine
Hieman yli 40 vuotta Elbilin julkistuksen jälkeen julkistettiin aikanaan Volvon pienin katumaasturi, Volvo XC40. Ensiesittelyn yhteydessä vuonna 2017 julkaistut voimalinjat käsittivät aluksi bensiini- ja dieselmoottoreita sekä etu- että nelivetoisena. Persoonallisen kulmikas, kokoluokassaan tilava sekä ajo-ominaisuuksiltaan erinomainen kompakti SUV osoittautui myyntimenestykseksi heti alusta alkaen. Tavaratilaa EX40 tarjoaa runsaat 419 litraa, jonka lisäksi täyssähköisten versioiden etutavaratila on tilavuudeltaan 26 litraa.
EX40 tarjoaa tilavuuden lisäksi loistavan istuinergonomian ja korkean ajoasennon, joka mahdollistaa myös helpon autoon kulkemisen ja poistumisen. Näkyvyys on erinomainen, ja EX40 onkin äärimmäisen helppo ja nautinnollinen ajaa. Tuttu ja helppokäyttöinen, muista uudemmista Volvon malleista tuttu Google-pohjainen käyttöliittymä on myös integroitu auton keskinäyttöön, ja mahdollistaa muun muassa Google Maps –navigoinnin sekä Spotifyn käytön suoraan auton näytöltä.
Turvallisuus edellä
Turvallisuus, joka on ollut olennainen osa Volvon DNA:ta jo merkin perustamisesta alkaen, on myös XC40:ssä keskiössä. Volvon uusin IntelliSafe-järjestelmä on vakiovarusteena läpi malliston. IntelliSafen uusin sukupolvi on kehitetty kokonaisvaltaisena turvallisuuslähtöisenä konseptina, joka sisältää monia tukevia, estäviä sekä suojaavia järjestelmiä. Näitä ovat esimerkiksi erilaiset ajonvakautuksen järjestelmät, kuljettajan vireystason valvontajärjestelmä, etutörmäysavustin CitySafety – kaupunkialueen hätäjarrutusavustin sekä Whiplash-turvajärjestelmästä. Lisävarusteena saatavilla ovat muun muassa adaptiivinen vakionopeussäädin sekä Pilot Assist -ajoavustinjärjestelmä. Riippumattomissa Euro NCAP -törmäystesteissä XC40 saavutti muun Volvon malliston tavoin täydet viisi tähteä.
Voimanlähteitä, joista valita
Vuonna 2019 malliston huipulle esiteltiin uusi T5 Twin Engine –lataushybridi. Volvon pistokehybrideistä kertovan Recharge-mallinimen EX40 sai seuraavana vuonna, yhtä aika nelivedon kanssa. Etuvetoiset mallit tuottavat sähkömoottorilla 81 hevosvoimaa, ja nelivetoinen XC40 T5 Recharge AWD yhteensä 262 hevosvoimaa ja 425 newtonmetriä vääntöä. Päästöttömästi sähköllä plug-in hybridimalleilla kuljetaan enintään 46 kilometriä. Recharge-mallit yhdistävätkin saumattomasti entistä korkeamman suorituskyvyn sekä pienemmät paikallispäästöt.
Bensiini-, diesel- ja plug-in hybridivoimalinjojen lisäksi XC40 on saatavilla vuodesta 2020 alkaen myös täyssähköisenä. Volvo XC40 Recharge -sähköauto debytoi Volvon ensimmäisenä täyssähköautona, 44 vuotta Elbilin esittelyn jälkeen. Aluksi täyssähköinen XC40 oli saatavilla ainoastaan nelivetoisena P8 AWD -mallimerkinnällä, malliston laajentuessa etuvetoiseen malliin vuoden kuluttua ensiesittelystä.
Etuvedosta takavetoon
Mallivuodeksi 2024 esiteltiin uusi versio XC40 Rechargesta. Ulkoisesti auto ei muuttunut merkittävästi, vaan tärkeimmät päivitykset löytyvätkin pinnan alta. Kaksipyörävetoiset Single-mallit muuttuivat takavetoisiksi aiempien mallien ollessa etuvetoisia. Vetotavan muutoksen yhteydessä tuotiin myös uusi ADAS-avustinsensoripaketti sekä akuston kokoa kasvatettiin 82 kilowattituntiin. Yhdessä entistä energiatehokkaampien sähkömoottoreiden kanssa XC40 Extended Rangen kantama on riittoisat 570 kilometriä ja Twin-nelivetomalleilla sataan kilometriin tunnissa kiihdytetään 4,8 sekunnissa. Vuosimallille 2025 XC40:n nimi muuttui EX40:ksi, mutta Volvon DNA säilyi muuttumattomana.
Volvo EX40 ja Keskusautohalli
Keskusautohallin uusien autojen myynneistä sähköautojen osuus on ollut nousussa heti EX40:n ensiesittelystä alkaen, ja nykyisellään täyssähköiset Recharge –mallit muodostavat jo yli puolet uusien Volvojen myynnistä.
Volvon täyssähköiset EC40 ja EX40 lunastavat asiakkaidemme odotukset. Lähestulkoon kaikki asiakkaamme ovat kertoneet, että paluuta polttomoottoreihin ei enää ole. Varsinkin, kun kantama-ahdistus on selätetty ja ajon suunnittelu pitkillä matkoilla luonnistuu, niin kokemukset ovat olleet järjestään positiivia. Myös ajamisen helppoutta, hiljaisuutta sekä sähkömoottorin vääntöä on kehuttu, kertoo Keskusautohallin Turun toimipisteen myyntipäällikkö Pasi Teinikivi.
Volvo EX40 edustaa Volvon edistyksellisiä askeleita kohti sähköistymistä. Ne ovat tyylikäs, tilava, turvallinen sekä älykäs vaihtoehto autoilulle, oli kyseessä sitten ladattava Recharge tai perinteisempi kevythybridi-, bensiini- tai dieselmalli vaihtoautopuoleltamme. Tervetuloa Keskusautohalliin kokemaan EX40 sekä sisarmalli, dynaamisen coupemainen EC40 Recharge Turun ja Salon myymälöihimme!
Informaatio kosketuksen päässä
Volvo EX40 Rechargen käyttöjärjestelmä on kehitetty yhdessä Googlen kanssa. Auton 9-tuumaiselta kosketusnäytöltä voit käyttää integroitua Google Mapsia sekä puheohjauksen mahdollistavaa Google Assistantia.
Turvallisempaan arkeen
Turvallisuus on Volvon filosofian peruspilari. Uusin teknologia pitää huolta sinusta, jotta voit keskittyä olennaiseen. Saatavilla muun muassa kuolleen kulman avustus, hätäjarrutusjärjestelmä, 360 asteen kamerajärjestelmä sekä Volvo On-Call.
Dynaaminen ajokokemus
Valittavissa ovat yksimoottorinen Single Engine tai kaksimoottorinen, nelivetoinen Twin Engine. Sähkömoottoreiden dynaaminen vääntö mahdollistaa vaikuttavan kiihtyvyyden: nelivetoisella Twin Engine-mallilla 4,8 sekuntia 0-100 kilometriin tunnissa.
Valitse tyylisi
Tässä malliston suosituimpia vaihtoehtoja. Linkistä saat tarjouksen juuri kyseiseen autoon.
Voit myös tiedustella muita mallivaihtoehtoja lomakkeen kohdassa "Viesti". Kerro, mitä autoltasi odotat niin räätälöidään juuri sinun tarpeisiisi sopiva auto.
Single Extended Range Core
Single Extended Range Ultra
Twin Performance Ultra Pro Black Edition
"*" näyttää pakolliset kentät