Ranskalainen autonvalmistaja Renault on yksi maailman ensimmäisistä autonvalmistajista. Ensimmäinen Renault-merkkinen auto valmistettiin, sekä myytiin, jo vuonna 1898. Ranskalaisyhtiö perustettiin pian tämän jälkeen tämän jälkeen helmikuussa 1899 ja täyttää kuluvana vuonna kunnioitettavat 125 vuotta. Renaultin perustivat kolme veljestä, Louis, Marcel, ja Fernand.
Renaultin historian ensimmäinen käännekohta tapahtui vuonna 1903, jolloin yhtiö alkoi kehittää ja valmistaa omia moottoreitaan. Kehitys kannatti, sillä ranskalaismerkillä on kunnia olla historian ensimmäinen Grand Prix –kilpailun voittanut automerkki. Moottoriurheiluperinteitään kunnioittaen merkki onkin tuttu merkki niin Formula 1 –radoilta kuin rallipoluiltakin. Renault-Alpine A110 on myös historian ensimmäinen rallin maailmanmestaruuden voittanut auto.
Renault on tuttu nimi myös kuorma-autojen maailmasta. Ensimmäiset timanttilogoa ylpeästi kantaneet kuorma-autot valmistuivat tuotantolinjalta vuonna 1906. Ensimmäisen maailmansodan aikana ranskalaisinsinöörit mullistivat panssariajoneuvojen historian FT –mallilla, joka inspiroi tunnettujen Cartier-merkkisten kellojen taulun muotoa. Timanttilogoinen valmistaja onkin ollut Ranskan ylpeys ja teollisen mahdin keulakuva jo vuosikymmenten ajan. Valmistihan se myös lentokoneiden moottoreita 1920- ja 30-luvuilla.
1950- ja 1960-luvuilla valtion omistuksessa ollut merkki suunnitteli ensimmäiset suureksi hitiksi nousseet autonsa. Moni varmasti muistaa “Tipparellut” eli Renault 4:n, joka esiteltiin vuonna 1961 kauniin 4CV:n tilalle. “Tipparellu” oli ranskalaisvalmistajan ensimmäinen etuvetoinen auto kuvastaen merkin omistautumista innovoinnille. Samalla se oli maailman eniten myynyt ranskalainen auto yltäen 8,14 miljoonan kappaleen valmistusmäärään. Myös muut mallit, etupäässä Dauphine sekä R8, raivasivat ranskalaisvalmistajan tietä kansojen sydämiin.
Renaultin nykymalliston lukumäärältään myydyin malli on kompakti Clio. Clio korvasi pitkään tuotannossa olleen 5 –mallin vuodesta 1990 alkaen, ja nykymalli edustaa persoonallisen Clion viidettä sukupolvea. Viidennen sukupolven Clio on saatavilla myös täyshybridinä edustaen merkin sähköistymisstrategiaa.
Nykypäivänä Renault on maailman yhdeksänneksi suurin autonvalmistaja. Ranskalaisjätti omistaa romanialaisvalmistaja Dacian sekä toimii tiiviissä yhteistyössä Renault-Nissan-Mitsubishi –allianssissa. Myös muun muassa Formula 1 –radoilta tuttu Alpine toimii nykyään emomerkin alaisuudessa.
Renault-Nissan-allianssi juontaa juurensa vuoteen 1999, jolloin valmistajat sopivat toimimisesta yhteisen edun ja hyödyn eteen muodostaen tasavertaisen kumppanuuden eli allianssin. Japanilaisvalmistaja Mitsubishi liittyi mukaan allianssiin vuonna 2017. Allianssin jäsenet jakavat innovaatioita keskenään, sekä ovat sitoutuneet hiilineutraaliuteen vuoteen 2050 mennessä.
Allianssin yksi päätavoitteista on sähköistyvien autojen, eli hybridien ja sähköautojen, kehittäminen. Allianssin jäsenten malleista erityisesti Nissan Leaf sekä Renault Zoe ovat löytäneet vankan jalansijan Zoen ollessa Euroopan myydyin sähköauto. Nissan Leafia on myyty maailmanlaajuisesti jo yli 650 000 kappaletta.
Brändin sähköistyminen jatkui ranskalaismerkin toisen täyssähköisen mallin, Megane e-Techin esittelyn myötä.
Hybridien puolella Renault on panostanut erityisesti itselataaviin hybrideihin, joita merkki tarjoaa useassa eri segmentissä. Esimerkiksi perinteinen Clio sähköistyi hybridiksi vuonna 2020, jolloin viisiovisen hatchbackin keskikulutukseksi mitattiin WLTP-mittaustavan mukaisesti 4,2 litraa sataa kilometriä kohden. Myös merkin SUV-mallisto on sähköistynyt vauhdilla. Euroopan myydyimpien autojen joukkoon kuuluva Captur, coupemainen Arkana, tila-autosta kolmiriviseksi katumaasturiksi kehittynyt Espace sekä tyylikkään tilava Austral ovat kaikki saatavilla täyshybridinä. Mallikohtaisesti myös muut hybridivaihtoehdot eli ladattava plug-in hybridi sekä luonteeltaan avustava kevythybridi ovat saatavilla. Jokainen malli on sähköistetty viestien ranskalaismerkin sitoutumisesta ajan haasteiden ratkaisuun sekä teknologisen kehityksen aallonharjalla pysymiseen.
Vaikka Renaultin tulevaisuus on sähköinen, sisältää se myös tuulahduksen merkin menneisyydestä. Uusi täyssähköinen 5 E-Tech tuo tuulahduksen menneisyyttä ammentaen inspiraatiota ympäri maailman suositusta 5 –mallista, joka mullisti pienten autojen markkinat vuonna 1972. Retrohenkisen tyylikäs R5 E-Tech on ranskalaismerkin pieni, edullinen, ja urheilullinen sähköauto, joka esitellään markkinoille vuoden 2024 aikana. Myös tila-autona perinteisesti tunnettu Scenic on esitelty täyssähköisenä Scenic E-Tech electric –mallina, jonka myynti käynnistyy vuonna 2024. Uusi Scenic on suunniteltu alusta alkaen ympäristöystävälliseksi, ja viiden hengen SUV:n valmistuksessa on käytetty jopa 90-prosenttisesti uusiutuvia materiaaleja. Ranskalaismerkin uutuusmalliston löydät Salon toimipisteestämme.
Arvoiltaan Renault painottaa hiilineutraaliuteen pyrkimistä. Tämän johdosta ranskalaismerkki on satsannut mallistonsa sähköistämiseen sekä muun muassa akkuteknologian kehittämiseen. Merkin tavoitteena on hiilineutraalius Euroopassa vuoteen 2040 ja maailmanlaajuisesti vuoteen 2050 mennessä. Valmistaja itse kutsuukin suunnitelmaa nimellä “Green as a Business”, Suomeksi yrityksenä vihreä.
Merkin kunnianhimosta ja innovaatioista kertoo yhtiön innovaatiosuunnitelma, joka kantaa nimeä Renaulution. Pitkäaikainen suunnitelma tähtää yllä mainittujen tavoitteiden lisäksi 90 % tavoitteista jo vuonna 2030. Samalla tavoitteena on luoda ensimmäinen kiertotalouden kaikkiin sektoreihin ulottuva tuotantoketju, jolloin päästöjen vähentäminen kattaa kaiken alkutuotannosta auton elinkaaren loppuun saakka.
Välittäminen on niin ikään avainasemassa Renaultilla. Autojen turvallisuuden kehittämiseen sitoutunutta kehitystyötä se kuvaa termillä “caring cars” eli välittävät autot. Yli 50 vuoden kokemus turvallisuusjärjestelmien kehittämisestä on johtanut yli 2 000 turvallisuuteen liittyvän patentin rekisteröintiin vuoden 1970 jälkeen. Renault kehittää turvajärjestelmiä yhteistyössä paitsi insinöörien ja tutkijoiden, myös ensivastehenkilöstön kanssa.
Uusi aikakausi sisätiloissa alkoi vuonna 2022, kun merkin ensimmäinen yhteistyössä Googlen kanssa kehitetty käyttöliittymä julkistettiin OpenR Link -nimeä kantava järjestelmä toimii Googlen Android-käyttöliittymän pohjalta sekä hyödyntää hakukonejätin pilvipalveluita antaakseen sinulle reaaliaikaista tietoa muun muassa säästä, liikenneruuhkista, tai määränpääsi aukioloajoista. Myös applikaatioiden lataaminen onnistuu uuteen käyttöliittymään Googlen sovelluskaupasta. Arkea helpottavia applikaatioita voivat olla esimerkiksi auton näytöltä käytettävä pysäköinninmaksu seä erilaiset musiikki- ja äänikirjasovellukset. OpenR Link -järjestelmä hyödyntää myös etäkäyttö- ja etäpäivitysominaisuuksia niin kutsutun OTA:n eli “Over The Air” toiminnon kautta.
Renaultin ja Keskusautohallin tiet ovat kohdanneet ensi kerran vuonna 1989 Keskusautohallin ryhdyttyä Renault-jälleenmyyjäksi. Tätä varten rakennettiin myymälä Raisioon. Aikojen saatossa ranskalaismerkki on siirtynyt Raisiosta Saloon, mutta jokaisen keskusautohallilaisen sydämessä on paikka ranskalaismerkille. Uusien autojen lisäksi löydät myös Renault-huollon Salon toimipisteestämme. Renault-vaihtoautot löydät vaihtoautohaustamme.
Renault S.A. on ranskalainen autonvalmistaja. Renault tuottaa henkilö- ja pakettiautoja ja on aiemmin valmistanut myös kuorma-autoja, busseja, kiskobusseja ja traktoreita. Renault omistaa lähes puolet japanilaisesta Nissanista sekä kokonaan romanialaisen Dacian ja korealaisen Samsung Motorsin. Nämä kaikki yhteenlaskettuina Renault-konserni on maailman neljänneksi suurin autonvalmistaja.
Olemme täällä sinua ja autoasi varten. Vihreä pallo kertoo sen, että henkilö on paikalla. Punainen pallo tarkoittaa sitä, että henkilö ei ole paikalla tai on varattu.
Sähköpostiosoitteemme ovat muotoa etunimi.sukunimi@keskusautohalli.fi