Perinteikäs saksalainen autonvalmistaja Opel juontaa juurensa aina 1860-luvulle. Ompelukoneista tiensä aloittaneen merkin historiaan on mahtunut lukuisia suosioon nousseita automalleja. Lue alta, millainen Opelin historia on, mitä Opel mallisto pitää sisällään, sekä miksi Opel on pop!
Opel perustettiin vuonna 1862 Adam Opelin toimesta valmistamaan ompelukoneita. Maanteille Opel polkaistiin vuonna 1886 polkupyörien muodossa, ja ensimmäinen Opel-merkkinen auto valmistettiin hieman ennen vuosisadan vaihdetta vuonna 1899. Ensimmäistä Opelin mallia, Patent-Motorwagenia, valmistettiin yhteensä 65 kappaletta. Kansanauton maineen Opel saavutti vuonna 1909 4/8 PS –mallilla, jonka lempinimeksi tuli doktorwagen - lääkärin auto. Mallin luotettavuus ja kestävyys mahdollistivat lääkärien käynnit harvaan asutuilla alueilla, ja edullinen hinta puolestaan toi doktorwagenin kansan saataville. Samoihin aikoihin Opel valmisti miljoonannen ompelukoneensa, jonka jälkeen valmistus lopetettiin tuhoisan tehdaspalon takia. Vuosien 1901–1930 aikana Opel ehti myös valmistaa moottoripyöriä sekä muita kodinkoneita. Opelilla on myös tärkeä merkitys Saksan moottoriurheiluhistoriassa, sillä maailman ensimmäinen moottorirata, Opel-Rennbahn, vihittiin käyttöön vuonna 1920. Ovaalirata toimi myös Opelin testiratana sotien välisenä aikana.
Yhdysvaltalainen General Motors vaikuttui vuona 1929 Opelin tuotannon moderniudesta, ja osti 80 % osuuden Opelista. Loput 20 % siirtyi Opelin perheeltä GM:lle vuonna 1931. Vuonna 1935 Opelin tuotanto nousi yli 100 000 valmistetun auton ensimmäisenä saksalaismerkkinä.
Opelilla on tärkeä rooli historiassa yllättäen rakettien kehityksessä. Opel-RAK -nimellä tunnetut rakettimoottoreita voimanlähteinään käyttäneet ajoneuvot edustivat maailman ensimmäistä rakettiohjelmaa, ja Opelin rakettiautot edistivät rakettien kehitystä ja yleistymistä merkittävästi. Ensimmäinen Opelin RAK-auto, RAK. 1, ylsi yli sadan kilometrin nopeuteen alkuvuodesta 1928. Ykköstä seurannut RAK. 2 ylsi jopa yli 240 kilometrin tuntinopeuteen, ja elokuussa kiskoilla kulkenut RAK. 3 saavutti 254 kilometriä tunnissa. Opelin raketit nostivat myös RAK. 1 –nimisen rakettilentokoneen ilmaan syyskuussa 1928.
Opelin seuraava suureen suosioon noussut kansanauto oli vuonna 1936 esitelty Kadett. Ensimmäisen sukupolven Kadettia ehdittiin valmistaa vain vuosien 1936–1940 välillä, mutta nimi Kadett tuotiin uudelleen Opelin mallistoon vuonna 1962. Tämä Kadett A:na tunnettu pikkuauto 650 000 auton tuotantomäärällään raivasi tietä kolme vuotta myöhemmin esitellyllä Kadett B:lle, jota valmistettiin kunnioitettavat 2,6 miljoonaa kappaletta. Kulttimaineeseen nousi erityisesti Kadett B Rallye –malli, jonka 1.9-litrainen moottori tuotti vuonna 1966 kunnioitettavat 90 hevosvoimaa tehoa. Toisen sukupolven Kadett piirtyi myös lukuisten suomalaisten muistiin erityisesti auton markkinoinnissa käytetyllä lennokkaalla mainoslauseella “Opel on Pop!”.
Kadett-nimi jatkui viidessä sukupolvessa aina vuoteen 1995 asti, jolloin Kadett E:n tuotanto lopetettiin. Seuraaja sai suomalaisille vähintään yhtä tutun nimen Astra, joka näki ensimmäistä kertaa päivänvalon vuonna 1991. Astra F -nimellä tunnettua mallia valmistettiin yli 4,3 miljoonaa kappaletta. Yhteensä Kadettia ja Astraa on valmistettu yli 24 miljoonaa kappaletta.
Mallinimeltään suosituin Opelin malli on kuitenkin Corsa, jota on valmistettu yli 18 miljoonaa kappaletta. Pikkuautomarkkinat ensiesittelyllään mullistanut Corsa on ollut erityisen suosittu Euroopassa, jossa on myyty yli puolet valmistetuista Corsista.
Toinen luokkansa mullistanut malli Opelin historiasta on Zafira. Vuonna 1999 esitelty Zafira tarjosi edullisen, tilavan, sekä mukavan tavan kuljettaa jopa 7 henkilöä. Flex 7 -nimellä kulkenut istuinjärjestelmä mahdollisti takaistuinten taittamisen lattiaa vasten niin, ettei suuri tavaratila vaatinut työlästä istuinten irrottamista. Monipuolinen Zafira toimi monen vähäpäästöisyyteen ja vaihtoehtoisten voimanlähteiden kehitykseen tähdänneen mallin alustana. Esimerkiksi vetyä polttoaineenaan käyttänyt GM HydroGen 3 kehitettiin ensimmäisen sukupolven Zafirasta. Tuotantoon asti päätyivät CNG-maakaasua ensisijaisena polttoaineenaan käyttänyt toisen sukupolven Zafira 1.6 CNG, sekä kolmannen sukupolven Zafira 1.6 EcoFLEX CNG-mallit. Vuonna 2019 esitelty Zafira e-Life toi täyssähköisen voimalinjan ensimmäistä kertaa Opelin tila-autovalikoimaan mahdollistaen jopa yhdeksän henkilön kuljettamisen päästöttömästi.
Opel tunnetaan nykypäivänä erityisesti istuimistaan. Ensimmäiset Saksan johtavan selän terveyttä edistävän AGR-organisaation serfitioimat istuimet asennettiin Opel Signum –malliin jo vuonna 2003. AGR-istuinten tavoitteena on ehkäistä vääränlaisen istuimen tai istuinasennon aiheuttamia selkärangan vaivoja sekä auttaa kuljettajaa pysymään virkeänä pitkälläkin ajomatkalla.
Opelin malliston jokaiseen henkilöautomalliin on saatavilla AGR-istuimet. AGR-istuinten mukavuutta voi lisätä entisestään lisävarusteilla, kuten ilmastoinnilla tai hierontatoiminnolla. Uusimmat AGR-istuimet on kehitetty yhteistyössä AGR:n kanssa selkäsi parhaaksi.
Opelin vuodesta 1927 omistanut General Motors luopui Opelista 90 vuoden jälkeen maaliskuussa 2017, kun uusi omistaja PSA Group osti Opelin sekä Isossa-Britanniassa vaikuttavan sisarbrändi Vauxhallin. Kauaa ei saksalaismerkki ehtinyt olla muun muassa Peugeotin ja Citroenin omistavan PSA:n yhteydessä, kun emoyhtiö sulautui yhteen Fiat Chrysler Automobilesin kanssa muodostaen Stellantis-ryhmän, jonka osana Opel nykyään toimii. 16 merkkiä sisältävä Stellantis-konserni ohjasi Opelia entistä vahvemmin sähköistymisen tielle, ja Opelin nykymallistosta suuri osa onkin saatavilla sähköistettyinä hybrideinä tai täyssähköisenä versiona.
Opelin sähköistyminen alkoi kuitenkin jo ennen Stellantiksen tai PSA:n osaksi siirtymistä. Yksi ensimmäisistä hybridien suunnannäyttäjistä, Opel Ampera, esiteltiin vuonna 2011. Ampera tarjoili poikkeuksellisen pitkän täyssähköisen kantaman, jopa yli 60 kilometriä mittauksissa, sekä 3,9 litran keskikulutuksen sadalla kilometrillä hybridiajossa. Esittelyvuotenaan Ampera kahmi palkintoja, muun muassa arvostetun yhdysvaltalaisen autolehden Motor Trendin Vuoden Auto-, Vuoden vihreä auto maailmassa-, Vuoden Auto Euroopassa-, sekä Edison-palkinnot. Yhdysvalloissa Amperaa myytiin Chevrolet Volt -nimellä, ja malli pysyi tuotannossa vuoteen 2015 saakka.
Saksalaismerkin henkilöautomallistosta löytyvät Opel sähköautot Corsa-e, Combo e-Life, Astra Electric, Astra Sports Tourer Electric –farmari, Mokka-e –katumaasturi sekä Zafira-e Life tila-auto. Opelin malliston sähköautot eroavat useiden muiden valmistajien sähköautoista niiden ollessa ulkoisesti miltei identtisiä polttomoottoristen tai hybridiä voimanlähteenään käyttävien sisarmalliensa kanssa. Opelin mallisto tarjoaakin jokaiselle jotain: Astrasta on tarjolla niin diesel-, bensiini-, lataushybridi- kuin täyssähköinenkin malli, myös farmarina. Opel hybridejä on saatavilla myös SUV-kokoluokassa Grandland-mallin muodossa.
Myös Opelin hyötyajoneuvot tarjoavat päästöttömän vaihtoehdon esimerkiksi loppujakeluun. Uudistunut hyötyajoneuvomallisto edustaa uusinta kehitystä täyssähköisten hyötyajoneuvojen saralla, ja korkean lataustehon kiitettävään kantamaan sekä tuttuun Opel-maiseen tunnelmaan ohjaamossa.
Opel saapui Keskusautohallille keväällä 2022. Salon toimipisteeseen keskittyneet myynti ja huolto ovat kotiutuneet meille hyvin, ja malliston kilpailukykyinen hinta, monipuolisuus sekä korkea laatu ovat ansainneet paikan suomalaisten sydämistä. Uudet Opel –autot sekä Opel-huolto sijaitsevat Salon toimipisteessä Örninkadulla, Opel-vaihtoautoja löydät vaihtoautohakumme kautta sekä kaikista liikkeistämme kunkin hetken tarjonnan mukaan. Tervetuloa kokemaan Opel-uutuudet Salon Keskusautohalliin – onhan Opel Pop!
Opel on saksalainen autonvalmistaja. Opel valmisti ensimmäisen auton jo vuonna 1899 lukeutuen maailman vanhimpiin autonvalmistajiin. Nykyään Opel on osa Stellantis-konsernia. Opel tunnetaan automaailmassa oman tien kulkijana. Opelin uuden muotoilukielen rohkea muotoilu, ikoninen Opel Vizor ja digitaalinen Pure Panel -näyttö kertovat jatkuvasta innovaatiosta ja saksalaisesta insinöörityöstä.
Olemme täällä sinua ja autoasi varten. Vihreä pallo kertoo sen, että henkilö on paikalla. Punainen pallo tarkoittaa sitä, että henkilö ei ole paikalla tai on varattu.
Sähköpostiosoitteemme ovat muotoa etunimi.sukunimi@keskusautohalli.fi