Honda on perinteikäs japanilainen autonvalmistaja, joka tunnetaan kautta maailman erinomaisesta ajettavuudesta, luotettavuudesta sekä teknologisista innovaatioistaan. Maailman suurimpana polttomoottoreiden valmistajana tunnettu autobrändi on myös Japanin toiseksi suurin autonvalmistaja. Honda kehittää ja valmistaa myös muun muassa moottoripyöriä, perämoottoreita, aggregaatteja, lentokoneita, sekä robotteja. Japanilaisvalmistajan kehitystyö on keskittynyt lähiaikoina myös sähkömoottoreihin sekä akustoihin.
Vuonna 1946 perustettu yhtiö kantaa ylpeästi perustajansa Soichiro Hondan nimeä. Maailman suurimman moottorivalmistajan tarina alkoi vaatimattomasti 12 ihmistä työllistäneestä 16 neliömetrin vajasta, jossa Honda Technical Research Institute-niminen yritys valmisti polkupyöriin kiinnitettyjä 50-kuutioisia moottoreita. Vuonna 1948 yritys muutti nimensä Honda Motor Companyksi, jolla se tunnetaan tänäkin päivänä. Ensimmäisen moottoripyörän, D-Typen eli Dreamin Honda valmisti vuonna 1949, ja ensimmäinen auto rullasi tuotantolinjalta elokuussa 1963. Samana vuonna ensimmäinen japanilaisvalmistajan tehdas rakennettiin Belgian Aalstiin.
Suomeen ensimmäiset Kaukoidässä valmistetut henkilöautot saatiin vuonna 1965. Urheilulliset S600- ja S800-mallit pysyivät marginaalituotteina, ja varsinaisen läpimurtonsa niin Suomessa kuin maailman automarkkinoillakin Honda teki Civic-mallilla vuonna 1972. Modernin pikkuauton esikuvana toiminut malli oli japanilaisen insinöörityön vastaus ajan haasteeseen, eli öljykriisiin. Poikittainen moottori edessä ja etuveto tarjosivat kokoluokkaansa nähden runsaat tilat, ja Tokiossa päämajaansa pitävän merkin keskittyminen luotettavuuteen tekivät Civicistä käsitteen jo ensimmäisestä sukupolvesta lähtien.
Hondan toiminta rakentuu ensisijaisesti yksilön kunnioittamiselle. Tasa-arvon, luottamuksen, ja luovuuden hyveet ovatkin yhtiön arvojen keskiössä. Yhtiön liiketoimintaa ohjaavat lisäksi kolme Iloa; ostamisen, myymisen, ja luomisen ilo.
Kaikissa japanilaisvalmistajan tehtaissa sekä kehityskeskuksissa pukukoodina ovat valkoiset vaatteet. Syynä tähän on Soichiro Hondan sanonta vuonna 1952: “hyvää tuotetta ei voi valmistaa likaisessa tehtaassa”. Siksi jokainen tehtaan työntekijä, aina yhtiön pääjohtajaa myöten, käyttää valkoisia haalareita.
Luotettavuus rinnastetaan usein Hondaan. Japanilaisvalmistaja on sijoittunut toistuvasti luotettavuustilastojen kärkikastiin muun muassa Yhdysvalloissa. Syynä tähän ovat muun muassa tehokkaat ja vähemmän hävikkiä aiheuttavat tuotantometodit sekä yksityiskohtien huomioon ottaminen. Kuluttajille suunnatuissa malleissa ei ole prototyyppejä, vaan auton eri osa-alueet ovat testatut ja todetut toimiviksi ennen myynnin aloittamista.
Japanilaisjätillä ja hybriditeknologialla on pitkät perinteet. Ensimmäinen Hondan hybridi esiteltiin jo vuonna 1997 ollen maailman toinen sarjatuotantoon päässyt hybridiauto. Täyshybridiksi suunnitellun Insightin tavoitteena oli yhdessä polttomoottorin ja sähkömoottorin kanssa tarjota kolmanneksen kokoaan suuremman moottorin suorituskyky mahdollisimman pienellä kulutuksella. Tähän päästiinkin, sillä yhdistetty kulutus oli EPA-mittaustavan mukaan vain 4,4 litraa sataa kilometriä kohden. Ensimmäisen sukupolven Insight johti Yhdysvaltojen Ympäristönsuojeluviraston polttoainetaloudellisimpien autojen listaa aina vuoteen 2015 asti, eli 18 vuoden ajan.
Toisen sukupolven Insight saatiin myös Euroopan ja Suomen markkinoille. Vuonna 2009 myyntiin tulleen Insightin hybridijärjestelmä otti jälleen askeleita kohti entistä energiatehokkaampaa liikkumista. Hybridijärjestelmässä polttomoottori toimii generaattorina jarrutuksissa sekä tasaisissa nopeuksissa sähkömoottorin hoitaessa liikkumisen. Insightissa, kuten japanilaisjätin moderneissa hybrideissä, on kuitenkin 12 voltin perinteinen käynnistysakku muun muassa kylmäkäynnistyksiä varten. Suuremman kokonsa ja parantuneiden turvarakenteiden vuoksi toisen sukupolven Insightin painoa edeltäjäänsä enemmän, jolloin keskikulutukseksi mitattiin 5,6 litraa sataa kilometriä kohden.
Hondan mallistoon kuuluvat SUV-mallit CR-V, joka on ehtinyt jo kuudenteen sukupolveensa, HR-V, sekä uutuudet ZR-V sekä täyssähköinen e:Ny1. Hondan mallit ovat olleet sähköistettyjä vuodesta 2020 alkaen, ja täyshybridien lisäksi mallistossa on saatavilla nyt myös CR-V plug-in hybridinä. Lisäksi mallistoon kuuluvat Jazz ja Crosstar –kompaktit hybridit.
Valmistajan e:HEV-teknologia on toimintaperiaatteeltaan samankaltainen aiempiin Insight-hybrideihin nähden. Polttomoottori toimii generaattorina taka-akselin päälle sijoitetulle akustolle, josta sähkömoottorit ottavat virtansa liikuttaen autoa suurimmalta osin täysin sähköisesti tarjoten välittömän väännön koko kiihdytyksen ajaksi. Maantienopeuksissa e:HEV-järjestelmän on mahdollista kytkeä kiinteä välityssuhde päälle, jolloin auto kulkee polttomoottorilla eteenpäin. Järjestelmä on noin 30 % energiatehokkaampi kuin vastaavan tehoinen polttomoottori. Sinun ei tarvitse kuljettajana opetella monimutkaisia ajo-ohjelmia tai hybridijärjestelmän ylläpitoa, vaan Hondan hybridit hoitavat kaiken puolestasi, jotta voit keskittyä tärkeimpään, eli ajamiseen.
Honda CR-V PHEV –lataushybridi esiteltiin syksyllä 2023. Ensimmäinen Eurooppaan rantautunut Hondan plug-in hybridi yhdistää aiemmin kuvatun taloudellisen, hiljaisen ja käyttäjäystävällisen e:HEV-teknologian suurempaan akustoon, jolloin tuloksena on jopa 82 kilometrin täyssähköinen kantama.
Hondan nykymallistosta löytyy myös täyssähköinen vaihtoehto. e:Ny1 on keskikokoinen Hondan sähköauto, joka tarjoaa runsaat tilat sekä enintään 412 kilometrin kantaman. Lataus 10–80 % onnistuu jopa vain 40 minuutissa.
Malliston tunnetuin malli on eittämättä Civic. Vuonna 1972 esitelty malli rantautui niin Eurooppaan kuin Yhdysvaltoihinkin juuri oikeaan aikaan, sillä samaan aikaan alkanut öljykriisi nosti polttoaineen hintaa, ja suuret moottorit eivät käyneet enää kaupaksi vanhaan malliin. Kompaktina mutta tilavana autona se oli ratkaisu monille autoilijoille, ja jopa alle kuuden litran kulutus sataa kilometriä kohden otettiin ilolla vastaan. Myös laatuvaikutelma ja toimintavarmuus saivat kehuja, ja japanilaismerkki sai jalansijaa myös Suomesta.
Yhdentoista sukupolvensa aikana kompakti mutta tilava malli on noussut kulttimaineeseen. Oli kyseessä sitten myös Suomen moottoriratoja hallinneet VTEC-moottoriset Type R:t tai Kummelin sketsistä tuttu “Siisti Civicci”, on tyylikkään urheilullinen sekä käytännöllinen koko kansan auto lunastanut paikkansa suomalaisten sydämissä. Maailmanlaajuisesti mallia on myyty huimat 27 miljoonaa kappaletta, ja yhdennentoista sukupolven itselataavan e:HEV-mallin saamat loistavat arviot autotoimittajien koeajoissa sekä muun muassa Tekniikan Maailman talvitestin voitto vuonna 2023 enteilevät positiivista tulevaisuutta itseään suurempien kokoluokassa painivalle japanilaisautolle.
Keskusautohalli on edustanut Hondaa Turun alueella vuodesta 2019 alkaen. Honda-asiakkaita palvelee Keskusautohallin Raision myymälä osoitteessa Vesilaitoksentie 2. Samasta osoitteesta sekä verkkosivuiltamme löydät myös useimmat Honda-vaihtoautot. Honda-huoltomme löytyvät Turusta Rieskalähteentieltä sekä Salon ja Forssan toimipisteistämme.
Japanilaisen Hondan filosofia perustuu ajatukseen parantaa ihmisten elämänlaatua. Honda tunnetaan itsenäisenä ja innovatiivisena autonvalmistajana, jonka menestyksen taustalla on vuosikymmeniä kestänyt tinkimätön ja pitkäjänteinen panostaminen korkean teknologian tutkimus- ja kehitystyöhön.
Olemme täällä sinua ja autoasi varten. Vihreä pallo kertoo sen, että henkilö on paikalla. Punainen pallo tarkoittaa sitä, että henkilö ei ole paikalla tai on varattu.
Sähköpostiosoitteemme ovat muotoa etunimi.sukunimi@keskusautohalli.fi