Dacia

Dacia on romanialainen automerkki, jonka järkipohjainen filosofia on kerännyt merkille laajan ja uskollisen asiakaskunnan siirryttyään ranskalaisen Renaultin omistukseen 1999. Suomeen merkki rantautui vuonna 2010, mutta merkin juuret juontavat aina vuoteen 1966 asti. Suomessa Dacian autot ovat menestyneet edullisuutensa, toimintavarmuutensa, sekä monipuolisten arkeasi helpottavien innovaatioiden avulla. Meiltä Keskusautohallista löydätkin parhaat, suomalaiseen makuun sopivat mallit. Tule tutustumaan Salon myymälään merkin uutuusmallistoa, tai tutustu alla oleviin malleihin verkossa!

Vuodesta 1966

Dacia perustettiin vuonna 1966 UAP:n nimellä, ja ensimmäinen tehdas avattiin vuonna 1968 Colibasiin Romaniaan. Dacia valmisti aluksi Renaultilta ostetulla lisenssillä Renault 8 –mallia, jota seurasi vuonna 1969 lisenssillä Renault 12 –mallia. 1300 –mallinimen saanut auto osoittautui suosituksi yhdessä vuonna 1979 esitellyn seuraajamalli 1310:n kanssa. Yhteensä 1300- ja 1310 –sarjan autoja valmistettiin aina vuoteen 2004 saakka liki 2,3 miljoonaa kappaletta.

1300-mallisarjaa valmistettiin usealla eri korimallilla. Uskollinen korimalli taipui niin lava-autoksi, farmariksi, kuin kaksiovisena coupenakin. Mallistoon kuului myös Renault Estafettestä lisenssillä valmistettu Estafette, sekä Renault 20:n lisenssiä hyödyntänyt Dacia 2000. Suhteet Renaultiin pysyivät läheisinä koko kylmän sodan ajan, ja jatkui Romanian vallankumouksen jälkeen. Lopulta yhteistyö ranskalaisvalmistajan kanssa johti merkin ostoon Renaultin toimesta syyskuussa 1999.

Uuden ajan Dacia

Suurin käänne merkin historiassa oli siirtyminen Renaultin omistukseen syyskuussa 1999. Alusta alkaen tavoitteena oli luoda romanialaismerkistä edullinen, järkevä, sekä luotettava automerkki. Ensimmäinen uusi Dacian ja Renaultin yhdessä kehittämä malli, Logan, julkistettiin vuonna 2004. Alusta alkaen edulliseksi suunniteltu Logan yksinkertaisti monia tuotantoprosesseja luotettavuudesta tinkimättä, ja saavuttikin suosion myyden 580 000 kappaletta vuoteen 2010 mennessä. Logan osoittautui myös erittäin mukautuvaksi autoksi, sillä samalle pohjarakenteelle syntyi muun muassa Logan-pakettiauto sekä Sandero ja Stepway-mallit. Miljoonan myydyn, Loganin rakennetta hyödyntäneen auton rajapiikki rikottiin vuonna 2009. Erityisesti luotettavuus ja mutkattomuus olivat merkin asiakkaiden arvostamia asioita.
Suomeen brändi rantautui vuonna 2010. Uusi merkki yhdisti edullisen hankintahinnan edullisiin käyttökustannuksiin sekä suoraviivaiseen suunnitteluun. Järkipohjainen Dacia saikin kotimaasta nopeasti jalansijaa ja uskollisen asiakaskunnan. Järkipohjainen merkki onkin ollut Suomen virallisessa merkkiuskollisuustilastossa kärkikahinoissa jo kymmenen vuoden ajan.

Millainen on Dacia?

Dacian arvopohjan keskiössä on rehellisyys. Rehellisyyteen kuuluu paitsi rehti kaupankäynti ja valmistus, myös auton ominaisuuksien rehellisyys. Se on suunniteltu helpottamaan arkeasi ja olemaan luotettava kumppani niin kauppareissuilla, maastossa, kuin lomamatkoillakin. Simppelisti hinnoitellut ja monimutkaisia lisävarustelistoja välttävät Daciat ovatkin juuri sitä, mitä autoltasi eniten kaipaat: hyödyllisiä ominaisuuksia ja luotettavuutta järkihintaan.

Seikkailullisuus ja valmius etenemiseen huonokuntoisellakin tiellä ovat niin ikään olleet keskiössä Dacian malliston kehityksessä. Mallisto erottuu edukseen liikenteessä helposti tunnistettavilla linjoillaan sekä muotoilulla, joka herättää tunteita ja vahvistaa seikkailullisuuden tuntua. Sisätiloissa merkille ominaista on funktionaalisuus sekä avarat tilat kokoluokassaan. Varusteisiin kuuluu kaikki tarpeellinen eikä ylimääräistä, kuten merkiltä on totuttu odottamaan.

Omillaan maastossa

Seikkailullisuudesta ja järkipohjaisesta suunnittelusta kieli käytännössä malliston yksi suosituimmista autoista, vuonna 2010 esitelty Duster. Ensimmäisen sukupolven SUV-mallinen auto on kuin kotonaan mökkitiellä, ja nelivedolla varustettuna siltä taittuvat myös huonokuntoisemmat tiet. Nelivetomallissa keskityttiin maasto-ominaisuuksiin muun muassa 21 senttimetrin maavaralla sekä säädettävällä nelivedolla. Vuonna 2017 esitelty toisen sukupolven malli tarjoaa nelivetomallissa niin ikään säädettävän nelivedon entistä kehittyneemmällä ja suorituskykyisemmällä tekniikalla ja korkeammalla maavaralla.

Dusterissa maasto-ominaisuudet on viety pisimmälle, sillä malli tarjoaa hinta- ja kokoluokassaan poikkeuksellisesti lukittavan nelivedon. Ohjaamosta napin avulla säädettävä neliveto vie sinut paikkoihin, jonne et uskonut pääseväsi, eikä huonokuntoinen mökkitie muodostu esteeksi. Mökkitielle soveltuvat myös muut malliston jäsenet, esimerkiksi korotettu tila-auto Jogger Extended Grip –pidonhallintatoiminnollaan sekä korotettu crossover Sandero Stepway. Myös muun muassa puskurit ja kyljen paneelit on suunniteltu kestämään huonokuntoisempaakin tietä maastoautomaisen tyylikkään ulkonäkönsä lisäksi.

Merkin omistautumista seikkailullisuudelle kuvastavat myös Stepwayn muuntuvat kattokaiteet, joista saa kätevästi mukana tulevan työkalun mukana taakkatelineet. Tällöin sinun ei tarvitse hankkia erillisiä taakkatelineitä esimerkiksi suksiboksin kuljettamiseen, vaan auto tuo taakkatelineet mukanasi minne ikinä menetkään.

Seikkailullisuutta nyt myös hybridinä

Romanialaismerkki on pitkään tarjonnut perinteisiä bensiini- ja dieselmoottoreita, jotka ovat tunnettuja toimintavarmuudestaan sekä pienestä kulutuksesta. Nyt se on hypännyt sähköistymisen kelkkaan uudella Dacia hybridillä. Jogger Hybrid 140 –mallissa yhdistyvät entistä pienempi kulutus ja Co2-päästöt sekä seitsemänpaikkaisen auton käytettävyys. Tämä yhdistettynä runsaaseen maavaraan sekä automaattivaihteistoon tarkoittaa helposti lähestyttävää siirtymää hybridien maailmaan. Dacian hybridi mahdollistaakin merkille ominaisen seikkailullisuuden ja helppokäyttöisyyden yhdistäen sen entistä ympäristöystävällisempään ja taloudellisempaan autoiluun.

Keskusautohallin Dacia-edustus sijaitsee Salon toimipisteessämme Örninkatu 13:ta. Mikäli harkinnassasi on järkevä Dacia vaihtoauto, tarkista myös vaihtoautovalikoimamme Dacian mallien osalta. Dacia-huoltomme sijaitsee niin ikään keskitetysti Salossa.

Lue lisää Daciasta

  • Volvo
  • Honda
  • Renault
  • Dacia
  • Nissan
  • Opel
  • Polestar
Volvo
Honda
Renault
Dacia
Nissan
Opel

Dacian valmistamat autot on suunniteltu kestäviksi ja luotettaviksi. Ne tarjoavat ainutlaatuiset tilat omassa hintaluokassaan. Dacia onkin eräänlainen autojen Ikea: laaja valikoima hyvin suunniteltuja ja toimivia autoja niin edulliseen hintaan, että mahdollisimman moni voi ostaa itselleen uuden auton.

Sandero

Uusi Dacia Sandero yhdistää virtaviivaisen muotoilun ja käytännöllisyyden.
Alk.17 699 €
tai236 €/kk

Sandero Stepway

Hatchbackin koko, crossoverin käytännöllisyys. Järkeä ja asennetta samassa paketissa. Uusi Dacia Sandero Stepway.
Alk.20 299 €
tai267 €/kk

Duster

Järkevä, käytännöllinen, etenemiskykyinen - koe uusi Dacia Duster. Saatavilla myös nelivetona, automaattina sekä nyt myös hybridinä.
Alk.25 299 €
tai325 €/kk

Jogger

Tila-auton käytännöllisyys, farmarin muotoilu, maastoauton maavara - Uudessa Dacia Joggerissa on tyyliä ja asennetta.
Alk.21 599 €
tai282 €/kk

Heti ajoon

  • Heti ajoon
    Ajamattomia uusia autoja ja vähän ajettuja esittelyautoja alle 14 päivän toimitusajalla.
  • Vaihtoautot
    Käytetyt autot tarkastettuina, huollettuina, katsastettuina ja lähes aina 1 v. turvalla tai takuulla.
  • Volvo Selekt
    Volvon standardien mukaan kunnostetut vaihtoautot 24 kk tai 36 kk takuulla ja Volvo Tiepalvelulla.
  • Huoltoleasing
    Huoltoleasing on yksityishenkilöille ja yrityksille vaivaton ja edullinen tapa hankkia uusi auto kiinteällä kuukausihinnalla ilman omistamisen huolia.

Dacia Automyynti

Olemme täällä sinua ja autoasi varten. Vihreä pallo kertoo sen, että henkilö on paikalla. Punainen pallo tarkoittaa sitä, että henkilö ei ole paikalla tai on varattu.

Sähköpostiosoitteemme ovat muotoa etunimi.sukunimi@keskusautohalli.fi

  • Salo
Mika Metsänoja automyynti
  • FI
    Renault, Dacia, Opel automyynti
    0207 218 323
    Tarjouskori
    Tarjouskori on tyhjä.